20160324-blog-horeca-interieur-piepen.jpg
Smartphone terror
- 14 juni 2016 -
Je hebt ze vast al eens gespot, van die stelletjes die gezellig samen uit eten zijn en vervolgens de hele avond met hun smartphone in de weer zijn. Ik zou me er niet aan moeten storen, deze mensen zijn er tenslotte niet op mijn uitnodiging, maar op de een of andere manier erger ik me er toch aan. Als medebezoeker heb ik altijd de neiging om toch even 'gezellig hè' te roepen. Heb je zelf een horeca bedrijf en flink geïnvesteerd in een leuk interieur en een knappe inrichting, dan maken dit soort gasten je het niet al te gemakkelijk. Je personeel staat zich avond aan avond flink in het zweet te werken, je keukenbrigade levert het ene na het andere huzarenstukje af en een deel van je gasten maakt zich alleen maar druk om hun laatste post op Instagram. Tja, daar ga je als horeca ondernemer zelf van koken. Maar wat doe je eraan?

Toch geloof ik dat er best manieren zijn om een signaal af te geven wat duidelijk is, maar toch je gasten niet wegjaagt. Hoe? Met humor! Een verbod op het gebruik van een smartphone gaat echt niet werken, maar een goeie grap zou wel eens het verschil kunnen maken. Denk dan bijvoorbeeld aan een vette poster van Banksy op het toilet of gewoon als decoratie in je zaak. Deze wereldberoemde graffiti-kunstenaar neemt graag de Smartphone generatie op de korrel en doet dat op een subtiele humoristische manier. Op deze manier een beetje bewustzijn creëren kan absoluut geen kwaad. Misschien ben jezelf creatief genoeg om een leuke pakkende humoristische tekst te bedenken die je op je kaart laat drukken. Subtiele signalen zetten mensen vaak onderbewust toch aan het denken.

Het zou natuurlijk ook best kunnen zijn dat je er jezelf niks van aantrekt. Da's lekker gemakkelijk, maar geen oplossing. Er zijn namelijk altijd andere gasten die wel gestoord worden van en door dit soort gasten. Meer dan eens heb ik meegemaakt dat mensen het presteren om in een vol restaurant gewoon filmpjes te bekijken zonder dat de volumeknop ook maar 1 moment zachter ging. Dit soort gedrag hoef je als horeca uitbater natuurlijk niet te tolereren, daar mag je best even iets van zeggen in het kader van de privacy van je andere gasten. Veel volume zorgt er namelijk voor dat deze geluiden doordringen in iemand zijn persoonlijke space. Op zo'n moment heb je een duidelijk punt.

Overigens zijn het niet alleen de gasten in de horeca die het niet zo nauw zien met hun mobieltje. Laatst was ik voor een afspraak bij een horeca bedrijf in Kaatsheuvel, waar de uitbater in kwestie tijdens onze afspraak minimaal 15 telefoontjes kreeg en om die reden steeds wegliep. Na een half uur hield ik 't voor gezien en heb ik mijn afspraak vriendelijk toegezwaaid toen ik de deur uit liep. Meneer Anton Pieck zou zich hebben omgedraaid in zijn graf als hij geweten had dat zijn naam later op de gevel zou prijken. Ook als gastheer geldt dus eigenlijk hetzelfde, heb je een afspraak, dan gaat die voor en niet je telefoon.

Tijdens vergaderingen is het vandaag de dag blijkbaar ook gewoonte om te surfen, chatten, mailen en appen. Maar zeg je daarmee niet dat alles belangrijker is dan de meeting waar je aanwezig bent. Blijf weg of excuseer je als er echt iets is wat niet even een half uur kan wachten. Ik las deze tip trouwens op de blog van Richard Branson, niet echt de allerminste en zelf een verfend smartphone gebruiker. Een kwestie van fatsoen, zo noemde hij het, bij Virgin heerst er dan ook een soort van Smartphone etiquette, misschien iets om eens je gedachten over te laten gaan. Fijne avond.




humor!
menu