2018-gastvrijheid-horeca-vloeren.jpg
3X de -P- erin
- 14 november 2018 door John -
Wat tijd heeft gehad om te rijpen heeft een betere smaak. Dit principe geldt voor wijn, kaas, maar ook voor groenten en fruit. eigenlijk voor alles wat groeit en bloeit is geduld een schone zaak. De natuur heeft nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid aan zonlicht nodig om echt tot bloei te komen. Tijd is nodig om processen op gang te brengen die zich niks aantrekken van onze gejaagdheid. Een goeie fles wijn toont bijvoorbeeld pas haar ware karakter als je net even wat meer geduld hebt dan je eigenlijk zou willen.

Relaties werken in de regel beter als je bereid bent om er tijd in te steken. Een vluggertje is lekker, maar ook weer snel vergeten. Investeer je serieus in elkaar, dan bloeit er iets moois, iets blijvends op.

Met het opbouwen van een onderneming is het eigenlijk net zo. Hak knopen door, maar neem genoeg tijd om de juiste besluiten te nemen. Werk aan relaties en gun mensen een moment om zich de manier-van-denken-en-doen van jouw onderneming meester te maken. Ook hiervoor is de factor tijd iets om serieus rekening mee te houden. Natuurlijk realiseer ik me dat er brood op de plank moet komen, maar als je voortdurend voor snel resultaat gaat, dan heb je grote kans dat je vaak je neus stoot.

Ga daarom voor duurzaam, voor de lange termijn, want wat tijd krijgt om te rijpen ontwikkeld zoals gezegd een mooiere smaak. Door tijd worden smaken intenser, worden ideeën overtuigingen, en wordt zien beleven. Neem bijvoorbeeld de slow food beweging. Vanuit een groep gepassioneerde foodies en horeca ondernemers ontstond er tijdens de (gelukkig inmiddels voorbije) crisis langzaam de overtuiging dat het roer om moest en dat is gebleken. Terug naar de roots waarin tijd en aandacht waardes waren om rekening mee te houden. Smaken uit liefde, langzaam gegaarde vleesgerechten van een beest wat een goed leven had geleefd. Pruttelpotjes, stoofgerechten, fermentatie, smaken die vergeten leken maar opnieuw op de kaart zijn gezet. Een vluggertje is lekker, maar langzaam is fanatastisch.

Voor de nieuwe generatie is de wegwerpmaatschappij die we allemaal kennen inmiddels belachelijk achterhaald. Als je vandaag de dag als ondernemer nog steeds geen beleid voert rondom duurzaamheid, als je denkt dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, dan ga je echt de boot missen. Dus is weggooien zonde!, dat geldt niet alleen voor producten maar ook voor je mensen.

Zo zorg je ervoor dat je een beleid voert wat aan alle kanten klopt. Kijk eens naar het 3-P principe, People-Planet-Profit. Als de combinatie van deze 3 niet harmonieus is, zullen de andere elementen hieronder lijden, zo is de gedachte ervan. Wanneer bijvoorbeeld winst maken te veel prioriteit krijgt, zullen de mens en het milieu hiervan de dupe worden. Andersom ziet dit gedachtegoed ook de winst van een onderneming als essentieel onderdeel welke niet verwaarloosd dient te worden.

Tijd. Tijd is geld wordt altijd gezegd, maar gun iets de tijd wat het nodig heeft. Beter in 1X een goed product dan 2X een halfbakken. Daarvoor is aandacht nodig, focus, tijd en energie. Weggooien is zonde, een goedkoop product kost vaak net zoveel energie als een betere variant. Het zijn subtiele details die het verschil maken, die ertoe doen. Die verschillen zorgen dat een goed product langer meegaat, je er minder snel op uit bent gekeken of gewoon beter smaakt. Het interieur van een authentiek bruin café is in de loop der jaren ontstaan, het heeft een ziel, ademt gezelligheid en sfeer uit en is niet te kopiëren. Natuurlijk kan een goeie interieur-adviseur of interieur-architect je een heel eind op weg helpen, maar geloof me, vadertje tijd doet het meeste. Geduld is een schone zaak zei mijn moeder altijd, en verrek, ook hierin had ze weer gelijk.

Neem gerust contact met me op als je een uurtje wilt sparren over dit onderwerp.

Fijne avond.




een
vluggertje
is
lekker
menu