20141116-blog-horeca-interieur-power.jpg
Ondernemers met lef
- 27 november 2018 door Edwin -
Erop of eronder, ondernemen vergt niet zelden lef. Keuzes maken die met het oog op de toekomst heilzaam kunnen uitpakken, maar die nu, op dit moment, funest kunnen zijn voor de onderneming. Met dit in het achterhoofd wordt ondernemers lef toegedicht. Ik denk dat de meeste lef zich ophoudt in creatieve ondernemers zoals bijvoorbeeld architecten en, hoe kan het ook anders, interieurontwerpers.

Creatieve ondernemers moeten telkens opnieuw anderen overtuigen van hun eigen esthetiek, hun eigen ideaalbeeld van schoonheid in functionaliteit. Dat is geen gemakkelijke opgave. Het vergt een sterke overtuiging van het eigen kunnen dat grotendeels drijft op inspiratie. Maar er zijn ook andere vormen van lef in ondernemerschap. Verandering van huisstijl is er een van. Nog weer een andere is verandering van naam. Het bedrijf voor buitenschoolse, naschoolse en tussenschoolse kinderopvang in mijn woonplaats veranderde vorig jaar van naam: Beertjeshuis werd Berenhuis. Tegelijk veranderden ze hun beeldmerk.

De naamsverandering viel samen met het vijfentwintigjarig bestaan van het Beertjeshuis. Met vijfentwintig jaar ervaring mag je jezelf best een volwassen organisatie noemen, vond de bedrijfsleiding. Met andere woorden, beertjes waren beren geworden. Berenhuis klinkt volwassener. Ik zuig dit niet uit mijn duim.

Vanmorgen wandelde ik met een twintigjarige jongeman voorbij het Berenhuis en vertelde hem over de naamsverandering. Mijn uitleg verraste hem, hij had er een heel ander beeld bij.

“Het is toch een kinderopvang? Zo een waar papa’s, maar vooral mama’s in de vroege ochtend hun kroost droppen, toch? Ik stelde me voor dat beertjes beren waren geworden omdat de ouders hun kinderen waren vergeten af te halen. Omdat die kinderen na zoveel jaren van internering goed doorvoed en doorgeschoten waren, volstond de naam Beertjeshuis niet meer.”




een
heel
ander
beeld
menu