20160303-blog-kantoor-interieur-borrelen.jpg
Hoe wordt ik een [authentieke] Vlogger
- 24 december 2018 door Edwin -
Waarom doe je wat je doet? Een antwoord op deze vraag kreeg ik tijdens een workshop vloggen.

Twee dames, halfweg dertig, begonnen ooit een videoproductiebedrijf. Na de nodige ervaring te hebben opgedaan als makers van bedrijfsvideo's gooiden ze het roer om: ze besloten fulltime te gaan vloggen. Voor de duidelijkheid: vloggen is de filmvariant van geschreven stukjes als deze. Vlogs zijn filmpjes die het kleine persoonlijke leven nauwelijks overstijgen. Alledaagse dingen met beetje gekkigheid gebracht. De gepopulariseerde versie van de reallifesoap, mogelijk geworden door goedkope opnameapparatuur.

De dames vloggen ook in opdracht, dat wil zeggen: ze stellen hun persoonlijke leven in dienst van de promotie van een bedrijf. Interessant, want dergelijk filmwerk schurkt tegen ethische grenzen. In een van de bedrijfsvlogs bezoeken ze hun oma’s. Het levert een leuk en spontaan filmpje op. De oma’s zijn een tikje onwetend (logisch, want wat weten zij nou van vloggen) en ze zijn lief, simpelweg omdat ze gek zijn op hun kleinkinderen. Toch vraag ik me af of je je oma voor dit commerciële doel mag gebruiken, als je het al wilt. Ik vroeg het de dames maar niet. De drukbezochte workshop zou er ongemakkelijk van worden.

Voordat de twee dames beginnen met een nieuwe vlogserie doen ze onderzoek. Dit onderzoek begint met het bepalen van de ideale kijker. De ideale kijker gaat bijvoorbeeld graag naar festivals, houdt van strandvakanties, is nog single en drinkt wekelijks een kopje koffie met de buurvrouw. Deze kijker staat model voor de doelgroep waarvoor een format wordt bedacht.

Zoals de dames het verhaal vertellen is het logisch. Toch begint het bij iemand in het kleine zaaltje te jeuken: “Waarom dit onderzoek? Waarom doe je niet gewoon wat je leuk vindt? Gewoon iets vanuit jezelf. Dat lijkt mij ook het authentiekst. Met zo’n onderzoek en format wordt het misschien allemaal wat bedacht. Toch?”

De dames knikken. Ze kennen de vraag. Maar, zeggen ze, besef dat je niet de enige bent als je gaat vloggen. Wil je opvallen, dan moet je jezelf onderscheiden en moet je weten voor wie je wilt opvallen. Als je je niet onderscheidt, verzuipen je filmpjes in het overweldigende aanbod.

De persoon die de vraag stelde vindt het antwoord mager, maar laat het erbij. Misschien is het ook wel een romantisch ideaal, dat authenticiteit zich niet aan commerciële wetten houdt, dat een authentiek vlogger altijd komt bovendrijven.

De dames besloten hun geld te gaan verdienen met vloggen. Ze gaan daarbij te werk als echte ondernemers, ze pakken de zaken grondig en goed voorbereid aan. Daarom doen ze de dingen zoals ze die doen. Als liefhebbers van vlogs weten ze dat de tijd van de authentieke vlogger voorbij is. Ze doen iets wat ze graag doen en verdienen er nog geld mee ook.




het
begint
te
jeuken
menu