20140904-blog-zo-wordt-je-horeca-bedrijf-een-hotspot.jpg
ff een vluggertje dan?
- 3 januari 2019 door John -
Wat tijd heeft om te rijpen krijgt vaak een betere smaak. Dit principe geldt voor groenten, fruit, eigenlijk voor alles wat groeit en bloeit. De natuur heeft nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid aan zonlicht nodig om echt uit de verf te komen. Tijd is nodig om processen op gang te brengen die zich niks aantrekken van onze gejaagdheid. Een druif toont bijvoorbeeld pas haar ware karakter als je net even wat meer geduld hebt dan je eigenlijk zou willen.

Relaties werken in de regel beter als je samen bereid bent om erin te investeren. Een vluggertje is lekker, maar toch ook weer snel vergeten. Investeer je serieus in elkaar, dan bloeit er iets moois, iets duurzaams op.

Met het opbouwen van een onderneming is het eigenlijk net zo. Hak knopen door, maar neem genoeg tijd om de juiste besluiten te nemen. Werk aan relaties en gun mensen een moment om zich de manier-van-denken-en-doen van jouw onderneming meester te maken. Ook hiervoor is de factor tijd iets om serieus rekening mee te houden. Natuurlijk realiseer ik me dat er brood op de plank moet komen, maar als je voortdurend voor snel resultaat gaat, dan heb je grote kans dat je vaak achter de feiten aanloopt.

Ga daarom, zeker in 2019 voor duurzaam, voor de lange termijn, want wat tijd krijgt om te rijpen ontwikkeld zoals gezegd vaak een betere smaak. Door tijd worden smaken intenser, worden ideeën overtuigingen, en wordt zien beleven. Neem bijvoorbeeld de slow food beweging. Vanuit een groep gepassioneerde foodies en horeca ondernemers ontstond er tijdens de crisis langzaam de overtuiging dat het roer om moest en dat is gebleken. Terug naar de roots waarin tijd en aandacht waardes waren om rekening mee te houden. Smaken uit liefde, langzaam gegaarde vleesgerechten van een beest wat een goed leven had geleefd. Pruttelpotjes, stoofgerechten, fermentatie, smaken die vergeten leken maar vorige jaar opnieuw op de kaart zijn gezet. Jawel, een vluggertje kan lekker zijn, maar langzaam is fantastisch.

Voor de nieuwe generatie is de wegwerpmaatschappij die we kennen inmiddels belachelijk achterhaald. Als je vandaag de dag als onderneming, maar ook als privé persoon, nog steeds geen beleid voert rondom duurzaam ondernemen! Kortom, als je denkt dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, dan ga je echt de boot missen. Dus is weggooien zonde, dat geldt niet alleen voor producten maar ook voor je mensen. Zorg dat je een beleid voert wat aan alle kanten klopt. Je kunt hiervoor prima de het 3-P principe hanteren, People-Planet-Profit. Als de combinatie van deze 3 niet harmonieus is, zullen de andere elementen hieronder lijden, zo is de gedachte. Wanneer bijvoorbeeld winst maken te veel prioriteit krijgt, zullen de mens en het milieu hiervan de dupe worden. Andersom ziet dit gedachtegoed ook de winst van een onderneming als essentieel onderdeel welke niet verwaarloosd dient te worden.

Tijd. Tijd is geld wordt altijd gezegd, maar gun iets de tijd wat het nodig heeft. Beter in 1X een goed product dan 2X een halfbakken. Daarvoor is aandacht nodig, focus, tijd en energie. Weggooien is zonde, een goedkoop product kost vaak net zoveel energie als een betere variant. Het zijn subtiele details die het verschil maken die ertoe doen. Die verschillen zorgen dat een goed product langer meegaat, je er minder snel op uit bent gekeken of gewoon beter smaakt. Het interieur van een authentiek bruin café is in de loop der jaren ontstaan, het heeft een ziel, ademt gezelligheid en sfeer uit en is niet te imiteren. Natuurlijk kan een goeie interieur-adviseur of interieur-architect je een heel eind op weg helpen, maar geloof me, vadertje tijd doet het meeste. Geduld is een schone zaak zei mijn moeder altijd, en verrek ze had gelijk.

Neem gerust even de tijd voordat je contact met me opneemt.
Fijne avond.




langzaam
is
fantastisch
menu