2 kilo schoenen graag

- 27 May 2016 door Edwin Timmers -

Zo op zaterdag luister ik vaak, hetzij met een half oor, naar Spijkers Met Koppen op Radio 2. Met goeie muziek, een onderhoudende presentatie en actuele zaken doorspekt met humor, is het elke week erg leuk om naar te luisteren. Zo-ook vandaag waarin Paul Moers zijn commentaar gaf op de woelige gebeurtenissen in de Retail van deze week. Hij stelde dat het faillissement van V&D en schoenenwinkels als Dolcis, Invito en Manfield te wijten is aan het ontbreken van visie en creativiteit. Nog ff wachten en dan worden de schoenen per kilo aangeboden.
Maar goed, even terug naar V&D, een oersaai winkelconcept dat al jaren ten dode opgeschreven is. Ongelooflijk als je je beseft dat dezelfde keten een uitermate succesvolle horeca formule herbergt. La Place is immers al jaren een succesvol horeca concept wat uit dezelfde keuken komt als V&D. Ik deel de mening van Paul Moers dat deze twee concepten elkaar perfect hadden kunnen aanvullen én versterken. Ik schreef er al eerder een blog over, kruisbestuiving is de manier om ook de winkels in de binnensteden voor een groot publiek aantrekkelijk te maken.

La Place met z'n verse producten in een markt-achtig interieur, zo'n inrichting is zelfs op dit moment nog helemaal hot. V&D met allerlei aanvullende zaken als kookboeken, kookgerei, maar ook bijpassende kleding en lifestyle zaken. Als de horeca en retail branche bereid zijn om de handen in een te slaan in plaats van elkaar te beconcurreren, geloof ik dat er voor beiden nog voldoende marktaandeel is. De consumenten profiteren van een gevarieerd aanbod, de binnensteden worden veel levendiger en ondernemers kunnen weer een paar centen verdienen.

Online moet alles natuurlijk kloppen, je kunt internet gewoonweg niet negeren, ook niet als kleine onderneming. De producten die je fysiek in je winkel hebt liggen zul je online ook moeten aanbieden. Als je dat voor elkaar weet te krijgen maak je de meeste kans op succes. Heb je een klein winkeltje, mooi. Dan kun je snel reageren op de veranderende markt. Zet bijvoorbeeld een simpel, maar goed koffiemachientje neer en biedt je klanten een lekker bakkie troost, warme chocolademelk of thee, met uiteraard zelfgebakken koekjes.

Zorg dat je authentiek bent, zo blijft ondernemen in de retail ook in 2016 nog steeds leuk. Het is vooruit kijken en het lef hebben om te veranderen. Durf je dat aan te gaan? heb je echt iets te bieden? Dan durf ik te wedden dat je klanten best bereid zijn om naar jouw zaak toe te komen en er zelfs wat meer voor te betalen dan op het web. Hoef jij je schoenen straks niet per kilo te verkopen.

Fijn weekend, en bel me gerust voor een inspiratie gesprek. 073-5325216
terug

de handen in een te slaan