3 halen 2 betalen

- 11 July 2017 door Edwin Timmers -

Nadat we vanmiddag samen even poolshoogte hadden genomen bij een horeca project waarvoor Tribe het interieur aan het bouwen is, wilde mijn vrouw even in de stad een paar topjes scoren voor onze dochter, want we waren er nu toch. Nou is winkelen niet bepaald mijn favoriete tijdverdrijf, maar ze beloofde dat het slechts om 1 shirt ging. Uitverkoop! hing er met vet gedrukte letters aan het plafond, 2 voor de prijs van 1, 3 halen 2 betalen, je kent het wel. Ik voelde een lichte irritatie de kop op steken maar ik had me voorgenomen om er mijn goed humeur niet door te laten verpesten. Even rondkijken, want de shirts waren snel gevonden, maar er stond een flinke rij aan de kassa.
Deze shirts zijn vervaardigd uit 100% Biologische katoen! Mmm, best interessant hoor ik mezelf denken. Niet alleen voor een prikkie te koop, maar ook nog eens een goed gevoel door een biologisch predikaat. Goed gedaan meneer Hennes, puik idee meneer Maurits, mijn interesse was gewekt. Na wat verder speurwerk blijkt de hele modeketen een compleet duurzame missie te hebben. Het gaat er dus inderdaad niet alleen om dat je er fantastisch uitziet, maar ook dat je je fantastisch voelt. Hier zijn ze echt goed bezig, en als je naar het formaat van deze 2 vrienden bekijkt dan maken ze echt verschil. H&M is blijkbaar een merk met een missie.

Nu hoef je beslist geen wereldwijd opererende modeketen te zijn om zelf een duurzame missie te hebben. Alles begint ergens op een goed moment, en al ben je nog zo klein, met een duurzame missie kun je jouw onderneming, hoe klein die ook is, naar een hoger plan tillen. Ben je actief in de horeca branche, dan zou je ervoor kunnen kiezen om er de komende tijd aan te werken om alleen biologisch en verantwoorde ingrediënten te gaan gebruiken. Heb je hier nooit eerder bij stil gestaan, laat staan echt werk van gemaakt, dan zal het best even wennen zijn, maar geloof me duurzaam ondernemen gaat zich terug betalen.

Het duurt waarschijnlijk nog even voordat in de horeca, en trouwens ook in andere branches, verantwoorde keuzes de standaard worden. Tot die tijd is het niet alleen beter voor het milieu, maar kun je er jezelf ook prima mee onderscheiden. Je moet er trouwens wel echt in geloven, als je alleen aan je portemonnee denkt dan valt je 'missie' snel door de mand.

Overigens dragen niet alleen de letterlijke ingrediënten van je gerechten bij tot die missie. Zaken als hoe om te gaan met personeel, energieverbruik, afvalstromen, ja zelfs toiletpapier en schoonmaakmiddelen vertellen allemaal hoe je als bedrijf te werk gaat. Een echte duurzame missie is zodoende niet zomaar iets, maar een way of life. Je interieur is bijvoorbeeld ook zo'n ding, net zoals een prachtig gerecht op een knap bord beter tot z'n recht komt, ligt de presentatie van je hele bedrijf in handen van wat je met je interieur uitstraalt. Zorg dat het klopt, dat alles klopt.

Zie je zo'n missie wel zitten, maar weet je niet goed waar je mee zult beginnen. Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak. Dit is mijn rechtstreekse mailadres. Ik hoor graag van je. Fijne avond.
terug

een

duurzame

missie