Dit zijn een 7-tal handige tips om bij te blijven in de horeca. 1. Ben nieuwsgierig wat er in de (horeca) wereld leeft. 2. Bouw een divers netwerk van collega's en gasten, vraag wat ze interessant vinden en bezighoudt, leg je oor dus te luisteren. 3. trek erop uit, kijk naar je buurman maar veel belangrijker, kijk verder. Bezoek restaurants en bars in andere steden en landen en geniet van bijzondere interieurs en ontdek andere culturen in b.v Amsterdam, Antwerpen, Londen, Parijs, Berlijn, Kopenhagen of Istanbul. 4. Zoek naar je passie en specialiseer je daarin. 5. vind kleine creatieve zelfstandige horeca ondernemers en ga met ze in gesprek. 6. een gemakkelijke! Kijk naar tv hoe topchefs het aanpakken. 7. Ga echt voor duurzaam en zoek uit wat deze beweging aan creatieve trends voortbrengt. Doe het gewoon, het is niet alleen geweldig leuk om te doen maar levert je zeker wat op. Veel plezier
Healthy concepten beginnen het zo langzamerhand te winnen van klassieke fastfood restaurants. Zowel kleine horeca ondernemers als grote ketens wagen een poging om gezonde en smakelijke menu¿s te maken. Cateraar Hutten in Veghel is in Nederland de absolute voorloper in deze ontwikkeling. Maar ook in het buitenland is gezond de nieuwe tendens. Fastfoodketen Leon in Londen is bijvoorbeeld een van de pioniers van de gezonde fast and casual-trends in Londen. Het interieur van Leon is een warme, kleurrijke en inspirerende plek. Leon wordt door geselecteerde, betrouwbare boeren voorzien van verse producten. Bij Leon kun je meer dan alleen salades in hun 'huiskamer' eten. Van wraps, dips en boxed superfood salades om mee te nemen, tot gerechten met zoete aardappel en falafel. De keten won de Best New Restaurant Award van Observer Food Monthly en heeft nu een eigen kookboek op de markt gebracht, Leon Fast Vegetarian. Wordt vervolgd.
Zo heb ik lekker veel kunnen oefenen! En wie had kunnen dromen dat schoolbord-tekeningen zo'n hit zouden worden. Heb je een café of restaurant, koop een pakje krijtjes (nee geen krijtstift!) en ga er eens echt voor zitten. Struin het internet af op zoek naar leuke grafische afbeeldingen en maak een mooie compositietekening. Teken je dagmenu, speciale aanbiedingen, mooie wijnen, speciaalbieren, of wat dan ook op een schoolbord. Of liever nog, op een schoolbord-wand. In elke doe-het-zelf zaak zijn meerdere kleuren schoolbordverf voor een paar euro te koop. Het verkoopt echt! en je hebt er ook nog eens een hip stukje interieur decoratie bij. Bak je er niks van? blijf dan in je keuken en bel me snel voor een mooie schoolbord tekening; 073-5325216
Stel je voor, het is zondagmorgen, een lekkere kop sterke koffie, glaasje van de beste Whisky en een gratis knip- of scheerbeurt. Welke echte vent wil dat nou niet. Zit jouw zondagochtend in een dip, doe dan eens ruig en nodig je kapper uit om gratis reclame te maken in jouw zaak. Wedden dat er binnen de kortste keren een rij voor de deur staat en dat je er de krant mee haalt. Als rasechte horeca ondernemer moet je creatief zijn, lef hebben en dus zul je van de gebaande paden af moeten. Heb je niet het budget om een knappe verbouwing van je interieur te realiseren, denk dan eens aan een te gekke actie zoals ik hierboven heb omschreven. Bel me gerust voor een afspraak. Ik stel een geweldige vintage kappersstoel gratis ter beschikking. Gewoon doen want geloof me, beleving is alles.
Als je als horeca ondernemer op zoek bent naar iets wat je zaak opnieuw op de kaart kan zetten dan denk je natuurlijk niet meteen aan bier. Toch is er met bier best het een en ander te winnen. Ga op zoek naar een lokale micro brouwerij en zorg dat je een keur van de kleine mooie bieren op de kaart zet.
Voor sommige horeca ondernemers is het een doorn in het oog, winkeliers die als een soort bijverdienste koffie met gebak verkopen, soms zelfs broodjes en verse sappen. Toch zou ik me daar als horeca ondernemer niet al te druk om maken, het maakt de stad alleen maar aantrekkelijker voor een groter publiek en tenslotte profiteert daar iedereen van. Draai gewoon de zaken om en begin een winkeltje of shop in je restaurant. Je zou er leuk servies, kookboeken, verse groenten, glaswerk en aardige gadgets kunnen verkopen. In Dordrecht bij Villa Augustus hebben ze het geweldig goed aangepakt. In het Market Café drink je tussen allerlei snuisterijen een prima kop koffie. Je kunt het tijdschrift wat je zit te lezen en ook de koffie, ja zelfs de kopjes kopen. Het een versterkt het andere. Denk er maar eens over na, of laat je inspireren in Dordrecht.
Het communiceren via diverse social media kanalen en later ook via je eigen website zou ik ook zeker na de opening blijven gebruiken. Het heeft meer effect dan welke papieren advertentie dan ook. Foto's en vooral video's doen het goed bij een groot publiek. Als je op deze manier ideeën over bijvoorbeeld gerechten deelt en je weet de zaken leuk aan te pakken, dan genereer je een boel content met nuttige inhoud. Zo kun je jouw eigen verhaal vertellen en een boel free publicity genereren. De Amsterdamse chef, Bart van Olphen weet op deze manier via duizenden volgers zulke waardevolle content te produceren dat zijn business-model, namelijk de verkoop van duurzame vis, er prima bij gedijd.
Je hebt een geweldig idee en je kunt bijna niet wachten om aan de slag te gaan met de verbouwing van je horeca bedrijf. Dan is er nog 1 ding dat ik je echt met klem zou willen adviseren. Stel jezelf een budget en bewaak het met je leven! Zonder dat je van tevoren een budget stelt moet je in de meeste gevallen namelijk concessies doen en dat wil je niet. Je wilt het interieur waar je van hebt gedroomd en voor het geld wat je beschikbaar hebt.
Mits op een leuke manier toegepast kun je best kitsch decoratie in je interieur toepassen. Heb je een horeca gelegenheid met een stoer RAW interieur, dan is het echt hartstikke tof om door middel van kitsch, met een knipoog een prachtig contrast neer te zetten. Helemaal over de top kan natuurlijk ook, deze manier van presenteren is wel meer aan mode onderhevig en zal een beperkt publiek kunnen waarderen. Juist het combineren van verschillende stijlen maakt je zaak interessant en meer tijdloos. Kitsch elementen zijn overal genoeg te krijgen, heb je er een beetje gevoel voor dan kun je in een middagje shoppen bij wat kringloopwinkels extra voordelig je slag slaan en super goedkoop b.v. je hele bar vol zetten met allerlei prullaria.
Als je tijdloze materialen materialen zoals steen, glas, staal en hout verwerkt in je interieur, zul je merken dat deze niet snel uit de mode raken. Een bar van hout, staal en glas is over 10 jaar nog steeds mooi. Het is de kunst om met leuke accenten je interieur de nodige flair te geven. De horeca is in de regel een tak van sport die volop in beweging is en juist snel inhaakt op trends en zelf vaak de trends zet. Zorg dan ook dat je basis interieur duurzaam en tijdloos is en laat de accenten opvallen. Een gekke behang print, vette industriële lamp of bonte verzameling van decoratie materialen zijn nou eenmaal sneller te vervangen als een vloer, barmeubel of lambrisering. Je zou kunnen stellen dat de vastgenagelde zaken tijdloos mogen zijn, de combinaties die je ermee kunt maken zijn echt eindeloos. Laat me weten als je ermee aan de slag gaat, ik kijk graag even mee.
Er is tegenwoordig zoveel leegstand dat gemeentes vaak maar al te graag meewerken om bijvoorbeeld het bestemmingsplan te wijzigen en een horeca of andere benodigde vergunning af te geven. Een goede vriend van me droomde al jaren over een eigen sportwinkel, na lang zoeken vond hij een geweldige locatie in een voormalig garagebedrijf. Het geheel ademde van zichzelf al die stoere sportieve sfeer uit, wij mixten het interieur met wat horeca en sport invloeden en voila! Intussen is de zaak van Vincent Borgmans een begrip in heel Vlaanderen. Het van de gebaande paden af gaan leverde zoveel gratis reclame op dat er tot op de dag van vandaag mensen tot vanuit Antwerpen inkopen doen. De gemoedelijke zaak met als middelpunt de gezellige bar zorgt voor een ongedwongen sfeer waarin je je meer in een sport-cafe waant dan in een winkel. Dus heb je deze mogelijkheid. Maak de sprong.
Als je nu de ideale werkplek zou schetsen, zou je waarschijnlijk veel zaken in je huidige kantoor veranderen. Zou het niet tof zijn om je kantoor wat meer echt sfeer te geven. Je zou je hierbij prima kunnen laten inspireren door de horeca. In de horeca wordt tenslotte alles gedaan om het de gasten (waaronder je ook jezelf kunt rekenen) zo aangenaam mogelijk te maken. Een barmeubel met biertap is natuurlijk niet meteen noodzakelijk, maar denk er toch eens over na. Maakt je personeel zich nu om 17 uur rap uit de voeten? Breng dan maar eens wat beleving in je interieur. Da's helemaal zo gek nog niet. Wedden dat het de werksfeer enorm ten goede komt met alle positieve gevolgen van dien. Ga je meteen aan de slag, laat me even weten hoe het bevalt als je zover bent. Ik help je overigens graag met adviezen en ideeën. succes.
In de grote steden suddert het al een tijdje, met name in Londen, Amsterdam, Berlijn, Brussel en Parijs is RAW, oftewel het nieuwe Rough de Trend in de horeca. Gewoon laten zien hoe het is, zonder een laag vernis. Dat geldt voor het interieur (Je zit aan ongelakte tafels en net zo goed in een luxe oude rokersfauteuil als op een keihard melkkrukje) maar ook voor je gerechten, je presentatie, je marketing. Vooral niet moeilijk doen, eerlijk en transparant en bovenal duurzaam! Bij Jamie Oliver's Barbaqoa in Londen staan uitbeners je steak voor te bereiden, maar ook in de minder bekende horeca bedrijven heerst het nieuwe Rough. Deze trend mag je niet missen! Zie je het helemaal zitten om lekker ruig te gaan, bel me dan gerust. Ik help je graag je laklaag te verwijderen, 't is minder ingewikkeld dan je zult denken.
Wat je ook doet, als het je passie is en je weet dat over te brengen dan werkt dat aanstekelijk voor anderen en zal het je bedrijfsvoering ten goede komen. Passie in het horeca-vak is mijns inziens een onmisbare schakel. Kun je je ei kwijt in het koken, of vind je het super om je met het stylen van je interieur bezig te houden, als het je passie is dan komt het echt goed. Wellicht ben je al jaren actief in de horeca branche maar heb je er eigenlijk nooit bij stil gestaan wat datgene jou drijft nou werkelijk is. Misschien ben je van nature wel heel gastvrij en heb je er plezier in om het andere mensen naar hun zin te maken. Als je helder hebt waar je passie ergens ligt, kun je daar echt je voordeel mee doen. Bovendien is het alleen al voor jezelf geweldig om te weten.
Vandaag was ik met mijn vrouw en dochter in de stad om even te genieten van een lekkere lunch. De horeca in den Bosch biedt voor elk wat wils, maar vandaag werd het Antipasti, heerlijk op het terras. "Wilt u daar nog extra brood bij?" Nee dank je, hoorde ik mezelf zeggen. De Antipasti bevatte echter zoveel smeerbaars dat de 3 stukjes toast niet afdoende bleken. Nadat ik dit de vriendelijke serveerster vertelde, kregen we zonder mokken een extra bordje toast. En zo hoort het natuurlijk. Maak je gerechten ietsje duurder en zorg ervoor dat je gasten geen extra mandje brood hoeven te bestellen om het op te kunnen eten. Hoop dat deze horeca ondernemer het nog even heeft overdacht toen we weg waren. De gratis extra toast had een positief effect op ons en op de kassa, want wij bestelden om die reden een extra flesje Procecco en hadden een heerlijke lunch. Proost.
Wil je als horeca bedrijf serieus genomen worden, zorg dan dat je authentiek bent. Door je interieur, je gerechten, de wijze van koken, je presentatie, de manier van serveren. Authentiek zijn is HOT. Zorg dan ook dat het eraf druipt! In Londen heerst er bijvoorbeeld op dit moment Het Nieuwe ROUGH. Obers die in de zaal navigeren met grote stukken, terwijl aroma's van gegrild en gerookt vlees je appetijt prikkelen. Een houten plank met daarop blinkende roze lapjes. That's it. Het Nieuwe Ruig heeft London in haar greep en is booming! Authenticiteit dus! Ook in je meubels. Heb je de ballen om met je hele team deze mindset te ondergaan, bel ons dan. 073 - 5325216. Fijn weekend.
Als je een schoolbord buiten zet en vervolgens zit je restaurant vol, dan heb je het echt dik voor mekaar. Maar in de meeste gevallen moet een horeca ondernemer alles uit de kast te halen om zijn bedrijf in de spotlight te zetten. Hier zijn een paar handige tips; 1. Bedenk een leuke actie waar je je gasten iets geeft, wat zij vervolgens kunnen doorgeven aan vrienden en bekenden. Zo heb je snel een groot bereik. 2. Maak waardebonnen, het liefst in een zo origineel mogelijke vorm om een tweede bezoek van je gasten te krijgen. 3. Beloon gasten die je facebook page liken met bijvoorbeeld een gratis cocktail. Zo bouw je snel een groot aantal fans op die gratis reclame maken voor jouw zaak. Ik kan me voorstellen dat het je duizelt, da's ook niks gek. Ga daarom lekker door met waar je goed in bent want er gaat veel te veel tijd in zitten. Laat de marketing gewoon aan ons over. Bel me snel
Gisteren werd ik gevraagd om ideeën aan te dragen om het interieur van een dorpshuis, met name het horeca gedeelte gezellig te maken. Wat me het eerst opviel was de ver-rommeling van de ruimte. Goedbedoelde van thuis meegebrachte decoraties, waaronder schilderijtjes, wandklokken, een stereo, een kastje, etc. leiden tot een rommelig geheel waarin sfeer ver te zoeken is. Deze ver-rommeling zie ik op veel plaatsen, maar met name in openbare gebouwen is het moeilijk om de gekozen lijn vast te houden. Ik zou dan ook willen adviseren om gewoon te beginnen met al het overbodige op te ruimen en vervolgens iemand aan te stellen die het geheel bewaakt. Er is altijd wel iemand die het leuk vindt om zich met interieur bezig te houden. Op deze manier komt het best goed.
Vanmiddag had ik een goed gesprek met een bevriende horeca ondernemer over de kansen die het biedt om duurzame producten te verkopen. Ik ben namelijk van mening dat nog veel horeca ondernemers deze kansen niet echt zien. In dit geval was mijn relatie snel overtuigd en samen maakten we een opsomming van de voordelen; 1. Onderscheidend vermogen omdat je nog steeds bij de eersten hoort. 2. Een goed verhaal en gratis reclame, je klanten vertellen het zelf verder. 3. Geen extra directe kosten, je hebt alleen een nieuwe mindset nodig. Nee hier hoef je geen nieuw interieur voor te bouwen, maar gewoon je leveranciers te bellen en zeggen dat je vanaf nu alleen maar duurzame producten wilt. Chipotle in Amerika maakte echt het verschil. Bekijk het filmpje hiernaast maar eens, met ruim 8 miljoen keer bekeken kan daar geen interieur tegenop.
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit voor welke stijl je kiest, als je zorgt dat alles klopt dan heb je echt veel meer kans op succes in de horeca. Daarom vind ik het ook al jaren zo leuk om de meest uiteenlopende interieurs in allerlei stijlen te bedenken. Heb je een modern restaurant met een strakke uitstraling, voer je stijl dan ook in alles door. Van menukaarten tot bedienend personeel, de muziek, de meubels, de verlichting. Als alles mooi in balans is dan heb je een hit te pakken. Een handige tip is bijvoorbeeld om er eens voor te gaan zitten en alle dingen die in je op komen op te schrijven en zo te zien waar je nog verbeterpunten kunt aanbrengen. Slim is het om iemand anders, het liefst een horeca specialist, naar jouw zaak te laten kijken. Zelf ben je ongemerkt toch een beetje bedrijfsblind. Uiteraard doe ik dat graag voor je. Bel me op dit nr. dan maken we meteen een afspraak. 073-5325216
Gisteren stond ik te genieten op een van de mooiste festivals van Nederland, ITGWO en had ik het er met mijn goeie vriend Willem Bol over waarom festivals zo geweldig populair, en dus een geduchte concurrent voor de gevestigde horeca zijn. Waar vroeger een podium, een rits bierkarren en piswagens stonden is het nu een al beleving op festivals. De mooiste decors worden er gebouwd en ik durf te beweren dat ze beslist niet onder doen voor menig goed horeca interieur. Sterker nog, de ideeën zijn verfrissend, creatief en constant vernieuwend. Juist de ongedwongen relaxte sfeer is bij een groot publiek in trek en je krijgt als bezoeker bovendien een prima biertje, wijn en echt goed eten geserveerd. Kom als horeca ondernemer gewoon lekker een weekend naar zo'n festival en laat je inspireren. Wedden dat er leuke dingen tussen zitten die je in je interieur kunt toepassen. Have Fun
Als je je zaakjes goed voor elkaar hebt, horeca is echt je ding en je bent dik tevreden over de uitstraling van je interieur, dan wil je natuurlijk ook graag gezien worden. Zorg dan dat ook de buitenzijde van je zaak opvalt. Je gevel oranje schilderen tijdens het WK is niks bijzonders, je wilt dan ook niet met elke wind meewaaien dus zoek een andere manier. Je terras biedt bijvoorbeeld genoeg mogelijkheden om je te onderscheiden. Als de buurman toevallig dezelfde gemakkelijk zittende terrasstoelen heeft gekocht, leg in die van jou dan toffe kussens en leuke dekens voor de wat koudere avonden. Maak een mooie tekening op een krijtbord met elke dag weer een nieuwe aanbieding of zoek naar originele oude emaille reclameborden. Het horeca vak is echt fantastisch om je lekker creatief in je interieur uit te leven. En heb je even geen tijd, wij helpen je graag met ideeën en uitvoering. Bel me gerust.
Uiteraard is daar geen standaard trucje voor. Toch zijn er een aantal middelen die je kunt inzetten en je zo een heel eind op weg helpen. Dit zijn zomaar wat tips waarmee je aan de slag kunt; Stel jezelf eerst de vraag; Wie zijn mijn gasten en waarom zouden ze voor mijn zaak kiezen? Zorg ervoor dat je vernieuwend bent en ook blijft. Dat je onderscheidend vermogen hebt, door bijvoorbeeld een geweldig vet horeca interieur of bijzonder concept. Op dit moment is het hot om oorspronkelijk te zijn, transparant, echt dus. Verkoop je vlees, weet dan waar het vandaan komt en laat dat ook zien. Een peperduur horeca interieur is flauwekul, zoek liever naar een bijzondere locatie of werk met onverwachte dingen zoals een beenhouwer die je aan het werk ziet als je de beste spareribs verkoopt. Kun je wel wat hulp gebruiken, bel me dan of laat je nr. achter. Ik bel je in no time terug.
Jawel, met deze tip kun je echt geld besparen. Al lijkt het in eerste instantie duurder om bijvoorbeeld echt oud hout te verwerken in je horeca interieur. Echt oud hout ziet er niet alleen meteen veel beter uit, zo bespaar je ook nog eens fors op schilder en decoratiewerk. Authentieke materialen zijn bovendien tijdloos, dus staan ze over een hele poos nog leuk in je horeca interieur. En ben je ze beu, dan zul je merken dat deze materialen z'n waarde behouden. Gewoon wat langer rondkijken voor je een beslissing neemt. Jawel, je moet er even voor van de gebaande paden, maar wedden dat het je een hoop plezier oplevert. Het is erg leuk om een mooie partij oud hout te zoeken en je draagt meteen je steentje bij aan duurzaamheid. Doen dus. Succes, en uiteraard help ik je ook hier graag mee vooruit. Bel me gerust, 073-5325216
Vandaag kreeg ik een telefoontje van een klant met een veelvoorkomend probleem. Plakkende tafels! Wil je een horeca interieur zonder tafels waarvan het lijkt dat ze nooit worden schoongemaakt? Dan heb ik hier een nuttige tip. Gebruik beslist geen geconcentreerd schoonmaakmiddel. Deze middelen zijn zo agressief dat ze de lak aantasten, en dit veroorzaakt het plakken. Zorg gewoon voor een emmertje warm water en een sopje van allesreiniger, dus nogmaals geen geconcentreerd schoonmaakmiddel. Heb je dat een keertje wel nodig, was je tafel dan na met warm schoon water. Zo voorkom je een hoop gedoe en hou je je horeca interieur echt brandschoon. Heb je al plaktafels, dan zit er niks anders op dan goed ontvetten en alles eraf schuren, nog een keer schoonmaken en opnieuw minstens 2 keer vernissen. Succes en werk ze. John
In deze markt al bijna 25 jaar de meest uiteenlopende horeca interieurs ontwerpen en bouwen is geen kattenpis. En om dit te vieren breng ik binnenkort mijn eerste e-book uit met daarin volop handige tips en tricks voor een succesvol horeca interieur. Het mooie is dat je er niks voor hoeft te betalen, ik deel mijn ervaringen en expertise helemaal gratis. Een horeca interieur is voor iedereen vind ik, en van een geweldige inrichting krijg je blije gezichten. Schrijf je nu alvast in, dan weet je zeker dat je als eerste mijn boek ontvangt. Stuur een mailtje met je gegevens naar info@tribe.nl en ik hou je gegarandeerd op de hoogte. Je kunt ook iemand anders aanmelden, zo trakteer je je favoriete kastelein op een leuk cadeautje. Via onze website is het e-boek straks gratis te downloaden.
Beter goed gejat dan slecht bedacht wordt vaak gezegd. Toch ben ik ervan overtuigd dat je het verschil kunt maken door lekker eigenwijs je eigen stijl aan te houden in plaats van het zoveelste kopie te zijn. Je horeca interieur hoort niet hetzelfde te zijn dan dat van de succesvolle zaak verderop in de stad. Wil je dat wel graag, sluit je dan aan bij een franchise organisatie en je bent verzekerd van een standaard goed doordacht horeca interieur. McDonalds is daarvan een prima voorbeeld, daar is een uniform beeld en gebruiksvriendelijkheid top uitgedacht.
Heb je niet meteen een klein vermogen beschikbaar om je horeca interieur eens grondig te verbouwen, dan heb ik hier wat bruikbare tips met maximaal resultaat. Zoals de kop van deze blogpost al duidelijk maakt, laat je leiden door sfeer. Bepaal eerst welke sfeer je wilt nastreven, moet het modern zijn maar toch warm, wil je de sfeer van een Ierse pub of een festival sfeer. Als je eenmaal weet wat je wilt dan kun je je richten op de invulling ervan. Het mooie is dat je sfeer kunt laten groeien, dat je er gasten bij kunt betrekken door ze bijvoorbeeld Kitsch vaasjes mee te laten brengen tegen beloning van een goed glas wijn. Zo creëer je betrokken gasten en gratis publiciteit, want over zoiets wordt gepraat. Sfeer maak je ook door kleur, een goed kleuradvies om je horeca interieur op te waarderen is essentieel. Ik geef je graag bruikbare tips. Bel me gerust op 073-5325216. succes en een fijn weekend.
Als je een nieuw horeca interieur gaat of laat bouwen zou ik je willen adviseren om eerst eens goed te kijken of er zaken zijn die je kunt hergebruiken. Als je leert om net even wat anders te kijken dan zul je merken dat je veel geld kunt besparen door hergebruik in je horeca interieur. Tafels en stoelen zijn bijvoorbeeld gemakkelijk op te waarderen door ze een andere kleur te geven of e laten her-stofferen. Schuur oude donker eiken bladen helemaal kaal en zet ze in de olie. Voila je hebt een prachtig nieuwe set meubelen. Mocht je er niet mee uit de voeten kunnen, zoek even op internet naar gebruikte meubelen, je krijgt er vaak meer voor dan gedacht. Een systeemplafond is bijvoorbeeld echt lelijk en natuurlijk wil je er graag vanaf. Het stramien van zo'n plafond leent zich prima om planken tegenaan te schroeven. tel uit je winst! Zo zijn er tal van creatieve mogelijkheden. Bel me gerust voor advies; 073-5325216
Een duurzaam horeca interieur biedt veel perspectief voor een creatieve ondernemer. Naast verantwoorde producten kun je ook met een duurzaam horeca interieur echt onderscheidend zijn. Waar het vroeger veelal geitensokkenwerk betrof is het nu helemaal hot om gezond en duurzaam te zijn. Je zou bijvoorbeeld eens het boek de voedselzandloper kunnen lezen en daar inspiratie uit opdoen voor je kaart. Als je je producten, de presentatie en je inrichting mooi op elkaar afstemt en je weet slim om te gaan met publiciteit heb je gegarandeerd een hit te pakken. Zoek bijvoorbeeld maar eens SLA in Amsterdam op, een gezonder hotspot waar het vanaf dag 1 volle bak is.