Als het niet spannend genoeg meer is

- 27 May 2016 door Edwin Timmers -

Menig huwelijk strand erop. Verveling, te weinig spanning, niet prikkelend meer, het zijn de standaard redenen om er een punt achter te zetten. Aan een goeie relatie moet gewerkt worden, wordt er dan geroepen. Nu ben ik wel de laatste die dat zal ontkennen, sterker nog ik durf gerust te beweren dat dit ook geldt voor de relatie met je gasten of je klanten. Vandaag nog staat in de krant te lezen dat de Xenos winkels niet spannend en exotisch genoeg meer zijn. Waar klanten zich vroeger vergaapten aan het originele exotische aanbod hebben ze het vandaag de dag wel een beetje gezien, bovendien is de concurrentie moordend.
Conclusie, de Xenos winkels weten zich niet meer te onderscheiden zoals vroeger, het gevolg is dat de klanten wegblijven en elders hun heil zoeken. Er zal dus goed nagedacht moeten worden over de winkel formule. Hoe kan het concept en hoe kunnen de producten weer opnieuw prikkelen. Ik voorspel dat het nog een hele kluif voor de Blokker holding gaat worden.

Om levensvatbaar te zijn, maar vooral te blijven is het dus belangrijk om constant te blijven vernieuwen. Je zou kunnen stellen dat de Xenos winkels al te lang teren op successen in het verleden. Vernieuwing, in de retail iets om terdege rekening mee te houden, maar ook de horeca branche zal zich vaker dan voorheen opnieuw uit moeten vinden.

Persoonlijk en klantgerichtheid zijn mijns inziens krachtige tools om verschil te kunnen maken. Alles moet een groot organisch geheel vormen, je interieur, de inrichting, de producten die je serveert of verkoopt en de mensen. Zorg ervoor dat je mensen de juiste drive krijgen. Om dit te kunnen waarmaken zul je moeten delen. Zorg ervoor dat de mensen die voor je werken weten waarvoor ze het doen, dat ze het verhaal achter de onderneming kennen. Geld is niet per definitie de belangrijkste motivatie, als je mensen het gevoel kunt geven dat hun bijdrage belangrijk is, dan werkt dat aan beide kanten positief.

Om te kunnen blijven vernieuwen heb je in de eerste plaats diezelfde mensen nodig. Brainstorm-sessies zijn vaak van groot belang om onder je personeel begrip en betrokkenheid voor vernieuwing te creëren. Daarnaast komen de beste ideeën vaak uit een onverwachte hoek. Het kan dus zomaar zijn dat de dame van kantoor of juist de werkster met een puik idee op de proppen komt. Een ideeënbus is bijvoorbeeld een leuke manier om hier een begin mee te maken.

Heb je wel zin in wat verandering, stuur me vanavond dan nog een mailtje, maken we snel een vrijblijvende afspraak. Fijne avond.
terug

onverwachte hoek