Authenticiteit houdt langer stand

- 18 May 2016 door Edwin Timmers -

Vanmiddag had ik een gesprek met mijn oudste zoon over het beeldmateriaal wat hij had geschoten in de keuken van een beroemde chef uit London. Door zijn werk als regisseur en cameraman van o.a. Food video's en kookprogramma's komt hij veel in contact met z.g.n. Foodies en Horeca ondernemers, en dat geeft ons dan weer genoeg gespreksstof. Het zijn altijd leuke gesprekken en als je zoon ergens gepassioneerd over kan praten dan is een vader natuurlijk een en al oor. Vandaag in het bijzonder, want zo zei hij; Hé Pap, weet je wat Jamie Oliver trouwens vorige week nog zei; 'Degene die het meest authentiek zijn, die blijven over'. In een van mijn eerdere blogs schreef ik ook al eens zoiets, maar toen ik de naam van Jamie hoorde vallen die hetzelfde beweerd, spitste ik toch even mijn oren.
Zie je nou wel, wilde ik bijna zeggen, bewijs geleverd! Want als Jamie Oliver, een autoriteit op het gebied van eten en beleving in de horeca, met restaurants over de hele wereld zoiets durft te beweren, kun je dat best serieus nemen. Authentiek zijn werkt dus het allerbeste, echt zijn, echte passie voor hetgeen je doet, hoe je denkt en omgaat met mensen. Als je dat over kunt brengen op je gasten, maar ook op de mensen die voor je werken hou je het gegarandeerd lang vol.

Daarom zijn de beweegredenen waaróm je iets doet zo belangrijk. Als het allemaal bedacht is wordt het lastig om het een lange tijd vol te houden. Ik zou je dan ook willen adviseren om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Heb je bijvoorbeeld niks met tapa's, ga dan niet met de mode mee en het ook op je kaart zetten omdat het kassa is. Dan heb je de verkeerde reden te pakken en dat gaat al snel tegen je werken.

Ben je daarentegen een gepassioneerde BBQ fanaat, ga daar dan mee aan de slag en wordt de beste op dat gebied, op jóuw gebied. Bekijk het filmpje hiernaast maar eens van Bart en dj BBQ, hij kan je geweldig meenemen in zijn verhaal over het bereiden van eten op de BBQ. Bart van Olphen van Fishtales is ook zo'n authentieke gepassioneerde kok, volgens Jamie de 'God of the Rod'. Bart heeft niet voor niks ruim 75.000 volgers op Instagram, zijn gepassioneerde manier van presenteren werkt aanstekelijk en dat betaald zich dus uit.

Zodoende is het logisch dat ook je inrichting authentiek is, je interieur moet bij jou en bij je bedrijfsvoering passen. Vergeet even de stijl, de smaak, de materialen, alles draait in eerste instantie om het feit dat het interieur je moet passen als een goedzittende jas. Als je snacks verkoopt en het is jouw passie om frietjes te bakken, dan hoort je interieur daar een afspiegeling van te zijn. Dan moet je niet pretentieus zijn en gewoon voor een echte snack-beleving gaan die er lekker vet uitziet ;-)

Denk je erover om je interieur eens flink aan te pakken, of wil je gewoon eens weten wat jou nou echt motiveert om 's-morgens je bed uit te komen. Bel me gerust voor een vrijblijvend vet inspirerend gesprek. 073-5325216
fijne avond.
terug

BBQ fanaat