Beter goed gejat dan slecht bedacht

- 27 May 2016 door Edwin Timmers -

Dit soort uitspraken hoor ik nogal eens. Vaak als slecht excuus omdat de ondernemer in kwestie gewoonweg zelf niks wist te bedenken. De Chinezen hebben er al tijden hun handelsmerk van gemaakt, goeie ideeën kopiëren en dan de vaak slechtere kwaliteit tegen dumpprijzen verkopen. Sommige zijn er schathemeltjerijk mee geworden. Toch geloof ik dat je als ondernemer juist geen kopie moet willen, maar keihard voor het origineel gaan. Of je nou zaken doet in de horeca of retail, als je onderscheidend bent zullen gasten en klanten dat weten te waarderen en dat komt je bedrijfsvoering gegarandeerd ten goede.
Probeer eens iets te bedenken waarvan je eigenlijk vermoed dat het niet te doen is. Probeer je doel dan toch te verwezenlijken en luister heel eigenwijs niet naar de mensen die 'gewend' zijn om iets te op een bepaalde manier te doen. Vraag hun om van de gebaande paden af te gaan, ook in de manier van uitvoeren. Ik weet dat dit niet de meest simpele weg is, maar op een goeie manier eigenwijs zijn loont zich echt. Er zijn best kleine onderdelen uit interieur concepten waardoor je je mag laten inspireren, maar als je een unieke basis kunt bedenken in jouw branche, dan ben je opeens trendsetter in plaats van trendvolger. En ja, dan wordt jij gekopieerd, en geloof me, dat is keiharde gratis publiciteit.

Goed gejat is dus relatief, jezelf laten inspireren, daar is niks mis mee. Gebruik dan ook nooit slechte Xenos kopieën van sloophouten meubelen, prullen van decoraties, foute replica's van schilderijen of vage foto's. Zorg dat de decoratie die je gebruikt echt is. Beter 1 goed decorstuk dan de hele zaak vol met rommel. Origineel is belangrijk, het blijft z'n waarde behouden en gaat bovendien niet snel vervelen.

Dit laatste kun je gewoon 1 op 1 doorvoeren in je hele business-plan. Als je een restaurant hebt wil je natuurlijk niet hetzelfde op de kaart als je buurman. Tenminste, dat zou ik zeggen. Als ik door de stad loop dan is het gek genoeg vaak vooral veel van hetzelfde en is het nog best lastig om een echt leuke tent te vinden. Het verbaasd me dan ook enorm dat er op dit moment nog steeds nieuwe sushi en tapa's restaurants verschijnen. En evenzogoed weer verdwijnen, want de meeste zijn slechte kopieën van het origineel.

De recente ontwikkelingen in de retail, het omvallen van grote winkelketens waar het vooral veel van hetzelfde is moet de alarmbellen mijns inziens flink laten rinkelen. Zorg dan ook dat je concept onderscheidend is, je zult de lat hoog moeten leggen, maar het kan nog steeds en het werkt echt.

Fijne avond en veel succes en ben je benieuwd of jou dit zou kunnen passen, stuur me gerust een mail, dan maken we een vrijblijvende afspraak met het enige echte origineel. Een heerlijke Bossche Bol van Jan de Groot.
terug

business-plan