Breek 'ns uit je comfort-zone

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Je zult versteld staan wat het jezelf en je onderneming oplevert als je uit die comfort zone weet te raken. Iedereen heeft namelijk wel zo zijn eigen comfort zone en die neem je ongemerkt overal mee naar toe. Als je er goed over nadenkt is 'gewoon omdat je gewend bent om iets op een bepaalde manier te doen' een hele slechte reden om het zo te blijven doen. Als je die zogenaamde patronen weet te doorbreken gaat er zomaar een wereld voor je open. Voor bedrijven die hun producten aan de man moeten brengen is het zelfs van levensbelang om steeds bewust te zijn van gewoontes en patronen. Een horeca onderneming waar bijvoorbeeld uit gewoonte elke avond de automatische piloot aan gaat wordt daar vroeg of laat op afgerekend.
Om die reden is het als ondernemer heel goed om je regelmatig de waarom vraag te stellen, waarom doe ik iets op een bepaalde manier. Concreter zou je jezelf de kunnen afvragen waarom je elke dag tussen 8 en 5 je werk doet. Zou het niet lekker zijn om eens een paar uur tussen de middag echt te genieten van een uitgebreide lunch, of waarom zou je niet op woensdagmiddag vrij kunnen zijn om met je kinderen iets te ondernemen. Patronen zijn er om te doorbreken, uit je comfort zone stappen zorgt ervoor dat je zaken vanuit een ander perspectief gaat zien.

In een restaurant zou je bijvoorbeeld eens je gasten serieuze suggesties voor het menu kunnen laten doen. Misschien is de afwasboy wel een verborgen talent op het gebied van social media of maakt hij de lekkerste pasta. In het verleden heb ik me regelmatig laten verrassen door het verborgen talent van mensen waarvan ik het niet verwachte, zij zelfs trouwens ook niet, dat was pure winst. Zo hebben we in een ict-er een begenadigd decorateur ontdekt met een echt goed gevoel voor sfeer en beleving. Een staalbewerker bleek over echte therapeutische gaven te beschikken en weer een ander werd van runner een echte ondernemer.

Nog steeds vraag ik met regelmaat aan de mensen op de werkvloer of ze wellicht een andere en wellicht betere manier zouden weten om het karwij te klaren. Als je andere mensen weet te enthousiasmeren door er ook daadwerkelijk iets mee te doen, stijgt je onderneming naar grote hoogtes. Eenheidsworsten en sleur worden daarmee verleden tijd en je mensen gaan zelf patronen herkennen en zullen geprikkeld worden om deze te doorbreken.

De Braziliaanse topondernemer Ricardo Semper heeft er zijn missie van gemaakt. Patronen doorbreken door mensen uit hun comfort-zone te halen. Managers die beoordeeld worden door eigen personeel functioneren naar eigen zeggen gemiddeld beter dan in een traditionele manier van bedrijfsvoering. Stel een gezamenlijk doen en probeer vervolgens tot een democratisch proces te komen. Het voorkomt een van 8-5 mentaliteit waar wij ondernemers zo'n hekel aan hebben. Ik durf te wedden dat zodra je deze weg inslaat je nooit meer terug wilt. Klik hier voor de aflevering van tegenlicht waarin Semler uitgebreid ingaat op zijn manier van denken en ondernemen. Fijne avond.
terug

afwasboy