Da's lekker!

- 11 September 2017 door Edwin Timmers -

Maar alleen lekker is niet goed genoeg. Als je in de horeca echt het verschil wilt maken zul je een verhaal moeten serveren. Combineer uitgesproken smaken met beleving en je gasten zijn als was in je handen. Als je erover nadenkt dan valt alles al snel op z'n plek. Want waarom smaakt bijvoorbeeld hetzelfde biertje op de ene plek totaal anders dan op de andere? Simpel, de omgeving, het weer, het interieur, de bediening, het gezelschap waarin je verkeerd, het zijn allemaal elementen die van invloed zijn op de beleving van gasten. Ergens ontstaat er voor iemand een perfecte combinatie van al deze elementen, en zo ontvouwd zich de ultieme feel good factor.
Om je gasten die beleving steeds weer opnieuw te laten ervaren is er dus werk aan de winkel. Groot voordeel is dat echte ondernemers het superleuk vinden om zo'n setting te bedenken en creëren. Sterker nog, als je de drive en passie hebt om je gasten echt in de watten te leggen krijg je zoveel positieve feedback dat het helemaal niet voelt als werk.

Probeer dus uit te vinden waar jouw gasten behoefte aan hebben. Stel jezelf daarom de vraag waarom je gasten uitgerekend naar jouw zaak toe komen. Kun je daarop niet zo 1-2-3 een antwoord bedenken, dan is het misschien tijd om het roer om toe gooien. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf aan het water, grote kans dat je gasten juist daarvoor jouw etablissement aandoen. Is er daarvan in je interieur, je kaart, je beleving niks terug te vinden dan heb je een verdraaid leuke kapstok om ermee aan de slag te gaan.

Zo heeft elk bedrijf wel iets wat speciaal maakt. Nu kan ik me levendig voorstellen dat je er zelf een beetje (bedrijfs)blind voor bent geworden, om die reden zou ik je dan ook willen adviseren om er eens een specialist naar te laten kijken. Het is sowieso goed om regelmatig wat afstand te nemen en iemand met andere ogen naar je onderneming te laten kijken, het werkt echt verfrissend. Heb je niet het budget, of vind je het eng om de stap te nemen? Zoek het dan wat dichter bij huis en vraag je personeel eens om met ideeën te komen. Neem ze gewoon een avondje mee op stap en probeer ze uit de tent te lokken door ze even uit hun confortzone te halen. Run je bijvoorbeeld een restaurant met een redelijk klassieke keuken, organiseer dan eens een buitenkooksesie op het strand om maar eens iets te noemen. Zulke dingen leveren vaak verrassende resultaten op.

Belangrijk is het dus om verder te durven kijken. Hoog op smaak is prima maar zonder verhaal of beleving blijft er bij je gasten te weinig beklijven en juist dat laatste is dat wat je wil. Alleen lekker is niet genoeg! Heb je plannen om ook een smakelijk verhaal te serveren. Neem dan gerust vrijblijvend contact met me op, dan maken we een afspraak om jouw verhaal te schrijven. Fijne avond
terug

Een

goed

bord

verhalen