Da's niet zo netjes maar wel gaaf!

- 18 May 2016 door Edwin Timmers -

Het klinkt misschien gek, iets wat niet zo netjes is als gaaf bestempelen. En als je deze twee woorden letterlijk neemt dan is dat helemaal niet vreemd. Maar als je netjes vervangt door bijvoorbeeld het woord 'klinisch' begrijp je waarschijnlijk meteen wat ik bedoel. Ik kom dan ook nog steeds in horeca bedrijven waar het naar mijn smaak gewoon te netjes is. Zo'n enorm opgeruimd interieur zorgt voor een drempel en dat is nou net wat een goed horeca bedrijf niet kan gebruiken. Ondanks alle goeie bedoelingen van de ondernemers adviseer ik dan om de boel eens de boel te laten.
Even afstand nemen en proberen je zaak eens door de ogen van iemand anders te bekijken. Laatst nog vertelde een restaurant houder me het verhaal van mensen die bij hem nog steeds hun schoenen uitdeden, oeps! Op zo'n moment moet er toch ergens een lichtje gaan branden zou ik zeggen. Een goed horeca bedrijf zou het verlengstuk van je huiskamer moeten zijn, en als ik ergens een hekel aan heb is wel om mijn schoenen uit te moeten doen. Al was het maar om de geur van zweetsokken ;-)

Probeer dus drempelvorming te vermijden, een te strak geboende of gelakte parketvloer oogt vervaarlijk en werkt niet uitnodigend voor gasten. Het is juist de kunst om zo'n vloer voor je te laten spreken. Kom binnen, wees welkom moet de boodschap van zo'n vloer zijn, niet 'waag het maar eens als je durft'. Zo werkt het ook met kleuren en overige inrichting, te mooi op elkaar afgestemde kleuren worden saai en het oogt als geheel te correct. te tuterdetuut, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je hoeft overigens geen doorleeft bruin café interieur te ambiëren om laagdrempelig te zijn, ik heb het hier dan ook niet over stijl of smaak maar over het toepassen en afstemmen van materialen die bepalend zijn. De Librije in Zwolle heeft bijvoorbeeld een prachtig stijlvol interieur, maar is absoluut niet hoogdrempelig of pretentieus, het bedrijf straalt gastvrijheid uit en da's precies de bedoeling van een goed horeca interieur. Het doet er niet toe of je Michelin sterren hebt of dat je pizza's bakt, je uitstraling moet bij je imago passen, bied je gasten wat ze van je verwachten. En zorg dat je altijd laagdrempelig bent!

Niet te opgeruimd willen zijn dus, en dat geldt ook voor het geluid, de akoestiek van je zaak. Of je nou wel of geen muziek draait, zorg ervoor dat je gasten niet op kousenvoeten sluipend door je zaak lopen, of gaan fluisteren, daar wordt iedereen nerveus van en da's killing. Andersom moet het ook in orde zijn, een slechte akoestiek wordt ervaren als chaotisch en da's dan weer het tegenovergestelde van opgeruimd en net zo vervelend. In mijn e-book Het verschil maken met je interieur vertel ik er alles over. Download het hier gratis. Fijne Avond
terug

verlengstuk