David Bowie

- 09 June 2017 door Edwin Timmers -

Ze vraagt me voor een PR-klus. Ik weet dat PR staat voor public relations. We maken een afspraak.
Ze heeft zich voorbereid met twee bijzonder fraaie mindmaps, die ze met viltstift maakte. Ik let goed op.

Op de eerste mindmap staat met rode viltstift in een groene rechthoek; Hoe willen we dat men ons ziet? geschreven. Deze vraag laten we op ons inwerken en stappen over op koetjes en kalfjes.

Tot zover de PR-klus. Die gaat lopen.

Hoe willen we dat men ons ziet? Interessante vraag. Er spreekt een zelfverzekerde verwachting uit. Want zo gauw je weet hoe je wilt dat men je ziet, kun je jezelf als zodanig zichtbaar maken. Ik denk aan David Bowie.

Sommigen noemden David Bowie kameleonistisch. Hij veranderde van imago zoals een kameleon van kleur. Waarom deed hij dat? Omdat hij het leuk vond – hij was tenslotte artiest. Maar er is meer. Hij paste zijn imago aan op de sfeer van elke nieuwe plaat. Zijn uiterlijk liet hij aansluiten bij het innerlijk van het moment, waarin de muziek vorm kreeg. Zijn uiterlijk moest het symbool, of, in marketingtermen: het beeldmerk van zijn muziek zijn. David Bowie was een human logo. Het kameleonistische was een vaststaande karaktertrek. Het gaf hem de vrijheid om op muzikaal vlak te doen wat hij wilde. Er steekt iets paradoxaals in: men herkent je aan je veranderlijkheid. David Bowie was een PR-genie.

De vraag ‘Hoe willen we dat men ons ziet?’ maakte nog meer los. Heel simpel. Als ik tv-reclame kijk – wat ik best graag doe – speelt de vraag op de achtergrond mee. De vraag is tegelijk een marketing- en een kritisch instrument. Bijvoorbeeld: na de bankencrisis presenteerden banken zich in reclamespots opeens heel anders. De stem van de voice-over (altijd een mannenstem) klonk rustig, sonoor en vertrouwd, de toon was letterlijk lager, vaderlijker. Tegenwoordig, tien jaar na de crisis, doen ook vrouwen weer de voice-over en maakt de rust steeds vaker plaats voor roering. Wat zegt dit over banken?

Als slechts één vraag uit de PR-theorie al zoveel losmaakt, wat maken tien vragen uit die theorie dan los?

Laat ik maar eens een boek over PR kopen. Komt me zeker ooit van pas.
terug

Zo

word

je

gezien