Dit vindt iedereen mooi! wedden?

- 27 May 2016 door Edwin Timmers -

Dat lijkt me sterk, smaken verschillen namelijk nogal en wat voor de een mooi is, vindt de ander lelijk. Een interieur dat door iedereen mooi wordt gevonden is dan ook een godsonmogelijkheid om te ontwerpen. Al zijn er natuurlijk wel manieren om elementen in te bouwen die door grote groepen worden gewaardeerd. Je moet het dan vooral zoeken in zaken die mensen nader aan het hart gaan, zoals hun eigen leefomgeving of geschiedenis. Vanmiddag nog had ik een presentatie voor het interieur van een MFA, een multifunctionele accommodatie. Zo'n gebouw wordt door meerdere groepen gebruikt en moet dus door een breed publiek worden gedragen. Dan is het de kunst om vanuit het hart te werken, om uit te zoeken wat de verbindende factor is van zo'n groep mensen.
Als je een eigen zaak begint of als je gaat voor een metamorfose van je bestaande interieur en inrichting, is het erg belangrijk om je doelgroep te bepalen. Heb je een bestaand bedrijf probeer dan een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van je gasten of klanten. Op deze manier ben je beter in staat om iets te bedenken dat past als een goedzittende jas. Dat laatste is namelijk erg belangrijk, een goedzittende jas voelt goed en dat moet een interieur ook doen.

Het is de kunst om bij binnenkomst de bezoekers een goed gevoel te geven. Een goed ontworpen interieur levert daar een grote bijdrage aan. Maar zoals ik hierboven al aangaf, wat de één mooi vindt kan door een ander als spuuglelijk worden ervaren. Een kwestie van smaak, en daar is niks mis mee. Sterker nog het is juist leuk om verschil te maken. Dat voorkomt eenheidsworsten, die worden we met z'n allen op den duur vanzelf beu. Kijk maar wat er op dit moment gebeurd in de Nederlandse binnensteden. Van de belangrijkste en duurste locaties kun je het onderscheid niet meer maken tussen Amsterdam, den Bosch of Maastricht. Deze locaties zijn eenheidsworsten met als gevolg dat de klanten massaal afhaken.

Bepaal daarom je doelgroep en maak duidelijke keuzes, dan heb je de meeste kans van slagen. Als je origineel bent in je manier van presenteren wordt dat breed gewaardeerd. Je krijgt je eigen publiek die vervolgens ambassadeur worden van jouw bedrijf en dat is top! Er is namelijk geen betere reclame dan die van mond op mond reclame. Als jouw restaurant door een vriend wordt aanbevolen heeft dat 100X meer effect dan een paginagrote advertentie in de krant.

Je moet jezelf dan wel weten te onderscheiden, ik heb nog nooit iemand de Hema in den Bosch horen aanbevelen omdat die zo leuk is. Wel is me meerdere malen gewezen op de Verkadefabriek of restaurant Djoyn in den Bosch. Deze horeca bedrijven zijn onderscheidend en worden toch door een breed publiek gewaardeerd. Dat komt omdat ze een echt verhaal vertellen, ze zijn authentiek en krijgen zo een grote gunfactor bij een groot publiek. En nee, niet iedereen vind het mooi, en niet iedereen vind het lekker, en da's nou juist de bedoeling.
Fijne avond.
terug

de kunst