F*ck de bazen!

- 08 May 2017 door Edwin Timmers -

Wil je als ondernemer klaar zijn voor de toekomst, dan zou ik je willen adviseren om niet alleen te investeren in machinerie en technologisch vernuft, maar vooral ook in organisatiestructuur en een prettige werkomgeving. Zorg in de eerste plaats dat je vers bloed aantrekt. Jonge mensen zorgen voor een prettig dynamisch geheel, een mix van ouwe rotten en pas afgestudeerde jonge mensen is mijns inziens dan ook een must voor elke onderneming.
Met het aantrekken van de nieuwe generatie, generatie -Z- moet je er, zoals gezegd, wel rekening mee houden dat er in je organisatiestructuur het een en ander zal veranderen. Generatie -Z- ziet een leidinggevende namelijk niet zozeer als de baas, maar meer als degene die zijn werknemers inspireert en motiveert, het is jouw taak om mensen met elkaar te verbinden. In hun ogen ben je als directeur het centrale aanspreekpunt en zodoende verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van die onderneming. In een moderne onderneming sta je dus tussen je mensen in en communiceer je op hetzelfde niveau. De piramide vorm als business model heeft zijn langste tijd gehad.

Misschien heb je er nooit zozeer bij stilgestaan, maar in veel bedrijven, (misschien ook in dat van jou), heerst er nog de aloude hiërarchische piramide structuur. Net zoals op veel scholen, waar de meester het voor het zeggen heeft, moeten werknemers in veel gevallen doen wat ze wordt opgedragen en verder geen commentaar leveren. Nou, generatie -Z- denkt daar heel anders over. Niet uit disrespect, maar gewoon omdat ze anders gewend zijn. Een Z-er denkt in netwerken, ze zijn er tenslotte mee opgegroeid en weten dus niet beter. In een netwerk heeft iedereen een gelijke stem en zijn de meeste zaken volledig transparant.

Heeft een Z-er een probleem of brandende vraag, dan gooien ze het letterlijk in de (app)groep of zetten het op Facebook, Snapchat of Instagram. Iedereen mag meepraten. Lastige kwesties leggen ze direct aan Google voor. De zoekmachine heeft namelijk overal en altijd een antwoord op en is 24/7 bereikbaar. Iedereen is voortdurend connected en dus is het netwerk is voor -Z- altijd beschikbaar. De tijd dat de baas antwoord op alle vragen had en als almighty gezien werd heeft in die zin zijn langste tijd dus wel gehad. Als ondernemer kun je dus maar beter aan dat idee wennen en jezelf de rol van webmaster meester maken.

Door jezelf en andere leidinggevenden een soort van webmaster rol toe te bedelen, krijgt je bedrijf een veel luchtigere, en voor een Z-er dus herkenbare structuur. Ik kan me prima voorstellen dat een organisatie meerdere van die webmasters kent met ieder hun eigen specialisme, maar wel in een platte cirkelvormige structuur. Open kantoren met een duurzame sfeervolle inrichting waar mensen zich thuis voelen. Iedereen kan hem of haar rechtstreeks aanspreken en er zit niemand in een ivoren toren de wacht te houden. Op deze manier vormt een organisatie een netwerk van raders waarbij alles met elkaar in verbinding staat.

Uiteraard moet er nog veel water door de zee voordat het zover is, maar toch geloof ik echt dat we ermee aan de slag moeten. Tip; Lees generatie Z van René Boender, een echte eyeopener. Fijne avond
terug

Here

Comes

the

-Z- Generation