Focus op specialisatie of ga je voor kruisbestuiving

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Maar is het wel zo dat het ene het andere uitsluit? Volgens sommige goeroes moet je focussen tot je erbij neervalt, dan verschijnt voor jou aan het eind van de rit die pot met goud. Mwa, denk ik dan, want volgens mij kun je prima een bedrijf bestieren waarbij je focus ligt op een bepaald product of expertise, maar waarbij bepaalde nevenactiviteiten of producten juist versterkend werken voor jouw business. Neem bijvoorbeeld een broodjeszaak, ik kan me prima voorstellen dat je core business zich richt op de verkoop van broodjes, die je gasten in jouw zaak, gezellig aan een tafeltje opeten. Lekker bakkie koffie of jus d'orange erbij…STOP! Koffie en jus, dat zijn toch geen broodjes? Nee, inderdaad, maar ze vormen wel een essentieel onderdeel voor de verkoop van jouw broodjes.
Dit is natuurlijk een simpel, misschien zelfs wel een beetje een flauw voorbeeld, maar als je het over focus en specialisatie hebt, dan moet je ook even echt zwart/wit durven kijken. Een meer voor de hand liggend voorbeeld zou kunnen zijn dat je als lunchroom ook de losse ingrediënten van de gerechten op je menukaart verkoopt, met daarbij het recept. Het kunnen natuurlijk ook heerlijk vers bereide kant en klaar maaltijden, of halffabrikaten zijn die het je gasten voor thuis gemakkelijk maken. Handige zaken voor in de keuken, een eigen snijplank met jouw logo of hippe theedoeken. Het kan allemaal, is helemaal van deze tijd en het werkt prima ondersteunend, zolang je de focus houdt op je core business.

Kruisbestuiving zie je overigens steeds meer in de retail. Inmiddels zijn de ondernemers in deze branche ervan doordrongen dat ze door het toepassen van beleving veel meer kans maken om de wedstrijd te winnen van het internet. Thuis klikken en betalen is toch net even wat anders dan jezelf even onderdompelen in een geweldige sfeer van een prachtig modehuis. Maar dan moet die sfeer er wel zijn. De slimste ondernemers hebben daarom flink geïnvesteerd in hun interieur, daar herken je het eerste de beleving in. Daarnaast snappen deze ondernemers dat ze meer moeten bieden dan alleen rekken vol met kleding. Je ziet dan ook steeds meer modezaken met een echte bar waar klanten even een kop koffie of zelfs een wijntje kunnen drinken. Klanten worden dan opeens gasten, en dat voelt toch net even anders en bevorderd bewezen de aankoop tot een product. Wat dat dan ook is, en geloof me, het werkt.

In Waalwijk weet ik van een geweldige kledingzaak ,dat je er een prima kop koffie kunt drinken met een lekker stukje taart. Hier geen automatenkoffie, maar echte espresso door een barista klaargemaakt. Wil je een knip of scheerbeurt, dat kan, bij Van Dijk hoeft een man zich niet te vervelen. Bovendien is de zaak zelf sfeervol ingericht en is het personeel kundig en gastvrij. Kruisbestuiving in optima forma.

Probeer daarom te bedenken wat voor jouw bedrijf een welkome aanvulling zou kunnen zijn. Ga niet als een Winkel Van Sinkel allerlei prullaria verkopen, of je moet natuurlijk zo'n 'winkeltje' hebben, dan is het zelfs hartstikke leuk. Kookboeken doen het goed in de horeca, de horeca doet het goed in de retail, een pilsje doet wonderen bij de kapper. Dus voor jou is er vast iets te bedenken wat de smaak doet versterken. Heb je geen idee waar te beginnen, neem dan vrijblijven contact met me op, dan maken we een afspraak. Fijne avond.
terug

slimste ondernemers