Geef het beestje een naam

- 31 May 2016 door Edwin Timmers -

Heb je een horecabedrijf met niet al te veel zitplaatsen, probeer dan eens af te stappen van de standaard tafelnummers. Maak het persoonlijk en vraag naar de namen van je gasten. Geef de tafels een naam in plaats van een nummer. Ik besef me dat het even wennen zal zijn, maar het positieve effect is direct merkbaar. Zo zijn je gasten letterlijk geen nummer meer, maar zorg je opeens voor een zeer persoonlijke benadering. Leuk voor je gasten, en zeker ook voor jou als horeca ondernemer.
Persoonlijk contact met je gasten is, zeker als het om kleine horeca bedrijven gaat, erg belangrijk. Door namen in plaats van nummers te gebruiken kom je veel dichter bij je gasten te staan. Op deze manier maak je het handiger om je gasten de avond te laten beleven. Een prachtig interieur of mooie inrichting komt pas echt uit de verf als je gasten betrokken zijn. Door namen te noemen maak je ze deelgenoot van de avond, ze krijgen het gevoel belangrijk voor jou als uitbater te zijn, en dat is natuurlijk ook zo.

Het is alleen dus de kunst om je gasten dat ook zo te laten beleven. Ik las onlangs een stukje van een Nijmeegse horeca uitbater die op deze manier het beestje bij de naam wist te noemen en was meteen geïnspireerd door zijn verhaal. Een avondje uit is veel meer dan bier en wijn naar binnen gieten, het is vooral aandacht. En echte aandacht maakt een wezenlijk verschil.

Ben je slecht in namen onthouden dan zijn er genoeg ezelsbruggetjes te bedenken, ook is het een kwestie van trainen trouwens. Bevalt deze manier van ondernemen je wel, dan zou je zelfs nog een stapje verder kunnen gaan en je mensen aan te leren om bestellingen niet op te schrijven maar uit hun hoofd te leren. In Amsterdam zit al een poos een succesvolle horeca onderneming die niet anders doet. Over echte aandacht gesproken. Denk er eens over na, al is het alleen maar om je even te triggeren. Fijne avond.
terug

aandacht