Geen sprookjes, maar verhalen vertellen

- 01 June 2016 door Edwin Timmers -

Met regelmaat schrijf ik in deze blog over de functie van het vertellen van verhalen. Wil je vandaag de dag als ondernemer serieus genomen worden dan is het belangrijk om een goed verhaal te hebben. Dat is overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan, een goeie mop weten te vertellen is voor sommige mensen al een hele toer, laat staan dat het je eigen verhaal moet zijn. Toch geloof ik echt in die verhalen, het is een stukje bewustzijn dat boven komt drijven als je er echt naar op zoek gaat. Het is vaak een kwestie van net even wat langer doorvragen. Zo heeft iedereen zijn eigen verhaal, als horeca ondernemer is het prachtig om je gasten jouw verhaal, jouw passie te tonen, dat voelt goed. Maar ook als winkelier of gewoon als zpp-er is het prima om duidelijk te hebben waar je voor staat, waarom je doet wat je doet.
Om dat laatste draait verhalen vertellen eigenlijk, om de 'waarom' vraag. Waarom doe jij iets op een bepaalde manier en verschil je hierom van je collega's. Stel jezelf dan ook serieus eens de 'waarom' vraag. Als je het antwoord vind kun je met je verhaal aan de slag. Een verhaal kun je op meerdere manieren vertellen. Ben je horeca ondernemer en heb je bijvoorbeeld een restaurant, dan hoef je uiteraard niet steeds je gasten lastig te vallen met ellenlange verhalen. Verhalen kun je ook symbolisch vertellen, bijvoorbeeld door je interieur.

Is jouw missie mensen in de watten leggen, dan is een sfeervol interieur natuurlijk onmisbaar. Zorg dat je comfortabele meubels hebt, warme kleuren, een sfeervolle openbaar, ooi gedimde verlichting en superbelangrijk; Zorg dat de mensen die voor je werken een toonbeeld van gastvrijheid zijn. Natuurlijk wil elke horeca ondernemer gastvrijheid uitstralen, maar komt dat als antwoord op jouw 'waarom' vraag, dan is dat je passie.

Het kan ook zomaar zo zijn dat jouw verhaal alles te maken heeft met je passie en bevlogenheid voor de natuur. Als duurzaamheid bij jou als ondernemer voorop staat dan is het heel tof om te laten zien waar je jouw producten vandaan haalt. Je zou de vissers in beeld kunnen brengen die voor jou de vis vangen, als je kunt laten zien dat ze dat op een duurzame manier worden gevangen dan vertel je een mooi verhaal aan je gasten. Zo brengt Bart van Olphen je 1 op 1 in contact met de vissers van zijn producten. In zijn video's op youtube, maar ook op zijn website en zelfs op het etiket van zijn producten maak je kennis met de vissers zelf.

Dan vertel je echt een verhaal, maar dan moet je wel echt iets te vertellen hebben. Het moet authentiek zijn en beslist geen sprookje, de bedrijven die zich daaraan schuldig maken vallen op den duur door de mand. Consumenten zijn niet gek en prikken al snel door een façade heen. Authenticiteit in je verhaal, en dat hoeft echt niet perse vis, vlees, kaas of koffie te zijn. Ben je een bevlogen videoman of een dame die echt gepassioneerd is van sieraden, het maakt echt niet uit wat je doet, als het vanuit het hart komt is het goed. De vertaalslag die moet je zien te maken, maar goed, daar help ik je desgewenst graag mee.

Neem daarom vrijblijvend contact met me op om samen jouw verhaal boven water te krijgen. Het filmpje hiernaast vertelt het verhaal van mijn oudste zoon Tim, hij is zo'n bevlogen videoman die al vanaf zijn 7e jaar met een camera rondsjouwt. Mooi om te zien hoe het enthousiasme eraf spat. Fijne avond.
terug

superbelangrijk