Heerlijk eigengereid maar pro klant

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Met lekker eigenwijs of eigengereid zijn is niks mis. Sterker nog, het is misschien wel de manier om te overleven in een zeer turbulente markt. Ben je ervan overtuigd op de goeie weg te zijn, doe je ding en ga er lekker mee door. De horeca branche laat zien dat er genoeg ruimte is voor creativiteit en eigenwijze ondernemers. Het zijn dan ook vaak deze ondernemers die met nieuwe ideeën op de proppen komen. Bovendien vind ik de creatieve eigenwijze koffietentjes, lunchrooms of andere gespecialiseerde horeca bedrijfjes een verrijking voor de binnensteden.
Zo'n horeca bedrijf hoeft dan ook helemaal niet met goud belangen zijn om van haar gasten waardering te oogsten, vaak zijn de meest eenvoudige interieurs het leukst om te zien. Natuurlijk zijn basis investeringen noodzakelijk; een bar, koelmeubels, een goeie luchtbehandeling, fatsoenlijke sanitaire voorzieningen heb je nou eenmaal nodig. Maar dat alles kun je niet los zien van een ongedwongen warme sfeer. En juist die sfeer is niet exact in euro's uit te drukken, de ambiance, de ziel is namelijk een subtiel samenspel tussen ondernemer en de gasten.

Heb je met alle bovengenoemde ingrediënten een mooi bedrijf opgezet, dan is er dus uiteindelijk nog 1 ding waarmee je elke dag te maken krijgt. Klanten, in de horeca graag gasten genoemd. Gasten omdat gastvrijheid centraal staat in de horeca-branche. Klant-vriendelijkheid in zijn algemeenheid als je wilt. Met stip meteen de belangrijkste factor voor een succesvolle onderneming. Je hoeft er niet voor in de horeca te zitten om te begrijpen dat eigenwijs niet onvriendelijk hoeft te zijn. In een oud Volkswagenbusje eigenwijs en lekker tegendraads alleen vegetarische taco's verkopen met zelfgemaakte Guacamole werkt prima als je je klanten net even minder eigenwijs benaderd. En dat lijkt soms nog een hele klus.

Herken je dit? Dat je ik in de horeca, of in winkelbedrijven, op sommige momenten aangesproken wordt met; Zeg het eens? Zo'n heerschap kan uiteraard naar zijn fooi fluiten, als ik al beslis om te blijven. Het ligt er natuurlijk precies aan op welke toon er wordt gecommuniceerd. Probeer dan ook altijd pro-klant te communiceren, er is niks zo vervelend, dan als klant of gast het gevoel te krijgen, dat je blij moet zijn een kopje koffie te mogen kopen. Door een andere toon te gebruiken kan een 'zeg het eens' introductie opeens gewoon iets grappigs hebben. Zoek samen met je personeel naar die juiste toon. Je bent al een eind op weg als je weet dat zoiets echt verschil maakt. Fijne avond.
terug

heerschap