Het is echt niet zomaar een kunstje

- 18 May 2016 door Edwin Timmers -

Jawel, vandaag even een doordenkertje; Als je het spel begrijpt, weet je ook dat het horeca-vak niet zomaar een kunstje is. Horeca is een echt vak, een ambacht, het moet in je bloed zitten. Het is dus geen spelletje dat zomaar door iedereen gekopieerd en gespeeld kan worden. Als je in een bomvol restaurant zit dat loopt als een geoliede machine lijkt het soms doodeenvoudig. Ik ken voorbeelden van initiatiefnemers die hierop stuk zijn gegaan, gewoonweg omdat het zo eenvoudig leek en ze bij de aanblik dollartekens in hun ogen kregen. Maar schijn bedriegt en niets is minder waar. Een goed horeca concept is weten wat de markt wil, het is een uitgebalanceerd geheel, een samenspel van de juiste ingrediënten; sfeer en beleving, interieur en exterieur, de juiste producten, prijs en kwaliteit en bovenal is het mensenwerk, gastvrijheid, hospitality en inlevingsvermogen.
Kun je al deze bovenstaande ingrediënten in een smeltkroes samen laten komen dan is er geen sprake meer van een kunstje of een spelletje. Nee hoor, Horeca ondernemer zijn is een way of life, een mindset die je moet passen als een maatpak. Het is een geweldig vak waar je al je creativiteit in kwijt kunt, de meest succesvolle horeca bedrijven worden dan ook vaak gerund door creatieve mensen, of door ondernemers die creativiteit weten te vinden. Zo ben ik jaren geleden besmet geraakt met het virus, eerst als dj, later als interieur ontwerper. De horeca heeft me altijd geboeid, juist omdat daar zoveel nieuwe dingen worden uitgeprobeerd.

Ik schreef het al eerder, ik zie de horeca als een echte proefvijver. Gasten spotten er de eerst trends op het gebied van food en interieur. Nieuwe muziek wordt in de horeca ontdekt en gedraaid, zo is het voor veel zaken de opmaat naar de consument. Als gast van een bar, club of restaurant ben je jezelf absoluut niet bewust van de impact die zo'n avondje uit heeft. Toch durf ik rustig te stellen dat er veel mensen geïnspireerd raken door de branche. Als ik alleen al de telefoontjes tel die we krijgen van gasten die graag de kasten uit het interieur bij Djoyn, de tafels van Key West of de lampen van weer een andere zaak voor zichzelf willen kopen. Als dj kreeg ik vroeger al vragen over de plaatjes die ik draaide, en waar ik het vandaan had.

Een goed horeca concept is vooral mensenwerk, vandaag de dag in het bijzonder. De consument is helemaal klaar met snel, koud en kil, we zijn op zoek naar sfeer en gezelligheid, authentieke waarden. Er mag weer echt geproefd en beleefd worden. En zoiets kun je niet met een kunstje uit de hoge hoed toveren. Wil je eens een uurtje brainstormen over deze manier van benaderen. Bel me dan op mijn rechtstreekse nummer; 073-5325216 of stuur een mail, dan neem ik contact met je op.
terug

snel, koud en kil