Het is eng, maar verandering van spijs doet eten!

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Ik schreef het al eerder in mijn blog, maar vandaag leek het me een prima dag om weer eens in de spreekwoorden te duiken. Als je erover nadenkt is het heel logisch, zelfs als je het letterlijk neemt. Verandering van spijs zorgt ervoor dat je de smaak blijft houden. Spuit je elke dag hetzelfde parfum op, dan raakt je reukzin ermee verzadigd en kun je blijven sprenkelen en sproeien tot je een ons weegt. Met andere woorden, soms is het nodig om dingen te veranderen, je zou kunnen denken aan je presentatie, je interieur of inrichting. Een nieuw kleurtje doet soms al wonderen, of wellicht staat de stamtafel op een andere plek juist wel veel beter dan waar hij al die jaren stond.
Verandering is soms ook eng, sterker nog, de meeste mensen kiezen liever voor het vertrouwde, al is dat niet helemaal hetgeen ze graag zouden willen. Zo zijn er huwelijken die jaren stand houden en worden contracten tegen beter weten in jaar na jaar verlengt. Vaak moeten er wat extremere dingen gebeuren om mensen in te laten zien dat dingen anders kunnen of zelfs anders moeten. Iemand die een hartinfarct krijgt en nooit heeft kunnen stoppen met roken, kan dat opeens wel. Een ongeluk kan families weer bij elkaar brengen, zoals een ordinaire scheldpartij ervoor kan zorgen dat je eindelijk de knoop doorhakt en een andere medewerker of opdrachtgever zoekt.

De motivatie tot verandering heeft dus meestal nogal wat voeten in de aarde. So be it, is ook niet erg, mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren. Toch is het verstandig om met je presentatie of interieur eerder aan de slag te gaan dan af te wachten tot je klandizie terugloopt. Mosterd na de maaltijd noemen ze dat, om nog maar eens een spreekwoord te gebruiken. Zorg dat je up to date blijft, ben geen volger, maar wordt een trendsetter. Natuurlijk is zoiets gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar vaak is het ook een stukje bewustwording. Net zoals een dramatische gebeurtenis je bewust van dingen kan maken, zo moet je jezelf soms even flink om de oren kan slaan.

De crisis heeft ons met z'n allen flink de pas op de plaats laten doen, het mooie is de creativiteit die ze teweeg bracht. Een crisis is voor een bedrijf, in wat voor business je ook actief bent, net zo dramatisch, als een infarct voor een persoon dat is. Het is letterlijk een economisch infarct en maakt hele bedrijven en economieën bewust van hun gedrag met alle gewoontes. Wellicht is het goed om elkaar steeds te blijven prikkelen en uitdagen, een beetje luis in de pels is misschien vervelend maar het houdt je wel wakker. Als Tribe kunnen wij die luis in de pels voor je worden, we zorgen er dan ook voor dat je precies weet waar het jeukt;-) Neem vrijblijvend contact met me op voor een afspraak. Fijne avond.
terug

crisis