Het wauw effect, van mooi naar geweldig!

- 17 February 2017 door Edwin Timmers -

Vanochtend reed ik naar een afspraak en onderweg ontdekte ik een foto die me de verdere rit bezig hield. Het betrof hier een levensgrote afbeelding van een mooie jonge dame die reclame maakte voor een bepaald evenement. De foto was haarscherp, het drukwerk uitstekend, het meisje bloedmooi, maar ondanks dat alles, veroorzaakte de poster bij mij niet het wauw effect. Ik stond erbij en keek erna, zo'n gevoel kreeg ik erbij en dat is beslist niet wat de makers voor ogen hadden.
Het verschil van mooi naar geweldig is vaak niet zo duidelijk meetbaar maar wel van levensbelang, zo blijkt. Omdat het in dit geval een evenement in mijn woonplaats betrof was mijn interesse toch gewekt, maar het is juist de kunst om met sublieme details een wauw effect te veroorzaken voor de gehele doelgroep. Zoals gezegd valt van mooi naar geweldig nauwelijks te definiëren, maar als je je ogen en gevoel goed de kost geeft ontwaard zich hier de echte vakman.

Een voorbeeld; Iedereen kan vandaag de dag op een simpele manier leuke foto's maken met zijn smartphone, maar dat maakt ons met z'n allen nog geen fotografen. Van mooi naar geweldig laat zich prima zien als je bijvoorbeeld op Instagram een paar professionele fotografen volgt. Deze foto's springen eruit, door compositie, kleur, scherpte diepte en wat er al meer voor nodig is om een beeld echt op te laten vallen.

Hetzelfde zou mijns inziens moeten gelden voor alles wat zich in de horeca afspeelt. Persoonlijk betaal ik liever wat meer voor een geweldig diner dan de helft of minder voor een middelmatige maaltijd. Tussen lekker en fantastisch gegeten zit in die zin een enorm verschil. Nu vind je in de horeca niet zozeer hobbykoks die hun ding via de smartphone hebben geleerd, maar middelmatigheid vind je meer dan wenselijk is. Daarom geloof ik dat het cruciaal is om als ondernemer scherp te blijven, want met een topproduct maak je zeker op de lange termijn daadwerkelijk het verschil.

Het doet er dan niet zoveel toe op welk niveau je opereert. Een topproduct in de horeca kan ook de allerbeste patat zijn die er in de regio verkrijgbaar is. Een goed product hoeft dus niet altijd te betekenen dat je alleen het hogere marktsegment bediend. Mensen eten nou eenmaal liever echt lekkere frieten, dan slappe hap, toch.

Als je er eens goed over nadenkt dan kun je de bovenstaande gedachte op een heleboel business toepassen. Zo zie je bijvoorbeeld meteen of er in een interieur een specialist aan het werk is geweest, of dat er ergens een verre neef of nicht is ingeschakeld die op een blauwe maandag een cursus interieur-styling heeft gevolgd. Zo'n interieur doordrenkt met beleving is cruciaal voor een succesvolle onderneming. Je presentatie is datgeen je wilt uitstralen, het is je visitekaartje. Neem dan ook een echte professional in de arm als je aan een nieuw interieur of make-over toe bent. Je zet tenslotte je neef niet in de keuken omdat hij elke avond naar 24-Kitchen kijkt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Van mooi naar geweldig, het is de reden dat ondernemers als Jamie Oliver, Richard Branson, Ricardo Semler, Steve Jobs en Elon Musk zoveel succes hebben. Ze gaan stuk voor stuk voor het allerbeste wat er in de sector waarin ze opereren te krijgen is. Geen middelmatigheid, maar top. GA er ook voor, wedden dat je opnieuw geïnspireerd wordt. fijne dag nog, en als je eens wilt brainstormen over deze blog, dan weet je me te vinden. Big Love! J.
terug

Dat

smaakt

echt

Fantastisch!