Huishouden op kantoor

- 13 June 2016 door John van Niftrik -

Of net andersom, da's me om het even. Het is in elk geval kraakhelder dat er op veel kantoren nog werk aan de winkel is. Het verbaasd me dan ook steeds weer dat legio mensen hun dagen nog steeds slijten tussen 4 systeemwandjes en onder een dito plafond. Is het niet zo dat je werk je leven is? Het grootste gedeelte van de dag ben je er namelijk druk mee, toch? Dan zou je toch minstens in een ruimte werkzaam willen zijn die aangenaam aanvoelt. Ik durf dan ook rustig te stellen dat een investering in het interieur van een kantoor zich ruimschoots terugverdiend.


Het nieuwe werken is een verzamelnaam van diverse manieren van slimmer, efficiënter en effectiever werken. Het is het toepassen van Web 2.0, gebruik maken van nieuwe technologieën; experimenteren met nieuwe vormen van samenwerking, maar ook nieuwe manieren van leidinggeven; minder hiërarchie; meer eigen verantwoordelijkheid; meer delegeren en meer overlaten aan eigen creativiteit en oplossingsgerichtheid. Prachtig, maar waar staat de werkplek zelf in deze lijst? Of is daar zo 1-2-3 nog niet aan gedacht?

Wat mij betreft past die werkplek dan ook prima in bovenstaande definitie. Bied als werkgever een echt toffe werkplek, dan heb je waarschijnlijk de mensen voor het oprapen. Ik geloof trouwens dat het veel verder gaat dan die ruime keuze uit gekwalificeerde mensen. Een fijne omgeving doet wonderen met je gesteldheid, met andere woorden, heb je het ergens naar je zin, dan levert dat minder stress op en ben je dus gezonder. Bovendien zijn mensen productiever als ze lekker in hun vel zitten. Een toffe werkplek levert dus een boel positieve energie op, da's een feit.

Loop je als ondernemer al langer te denken over een andere inrichting van je kantoor, heb je plannen om te verhuizen omdat het allemaal wel heel erg saai is tussen 9 en 5. Dan zou ik je willen adviseren om eens goed te bekijken wat de mogelijkheden zijn op je bestaande plek. Zo bouwden we in een recent verleden een paar prachtige kantoor interieurs voor bedrijven die eigenlijk van plan waren om te verhuizen. Alleen door op een andere manier naar de ruimtes te kijken wisten we tonnen te besparen. Een echte fysieke verhuizing van een kantoor met zo'n 80 werknemers kost bijvoorbeeld al snel 100K aan nieuwe infra. Met alleen al deze besparing kun je mooie dingen doen op je vertrouwde werkplek.

Niet zomaar weggooien dus, gewoon eens flink huishouden op je bestaande kantoor. Da's sowieso een stuk duurzamer dan alles achter te laten. Neem gerust contact met me op voor een vrijblijvende afspraak, ik kan je alles vertellen over onze duurzame aanpak om van je bestaande kantoor een fantastische inspirerende werkplek te maken. Fijne avond.

terug

positieve energie