Laat het piepen en kraken

- 01 June 2016 door Edwin Timmers -

Om het daarna gesmeerd te laten lopen. Dat lijkt een tegenstelling en dat is het natuurlijk ook. Maar als je er wat verder over nadenkt dan zou het bovenstaande toch best eens hout kunnen snijden. Ik bedacht het onderwerp van deze blog straks aan de aanrecht, toen ik een glas wijn voor mezelf inschonk. Op het etiket viel te lezen dat het een Zuid Afrikaans exemplaar betrof. Meteen dwaalde mijn gedachten af naar een gesprek wat ik inmiddels al weer een tijdje geleden voerde met onze vrienden Michel en Lonneke. Horeca ondernemers in hart en nieren en fervente liefhebbers van wijn. Lonneke is zelfs vinoloog en heeft derhalve flink wat kennis in huis. Maar goed, even terug naar het piepen en kraken waar ik mee begon.
Door het 'piepen en kraken', de strubbelingen, het gevecht tegen de elementen krijgt Franse wijn haar karakter. Soms is er weken achtereen de zon, soms regent het een te lange periode, in principe leveren de ranken een voortdurende strijd tegen de grond waarin ze zijn geworteld. Het resultaat is een druif waarin dat gevecht tegen de elementen is opgeslagen. De wijnboer weet vervolgens dat karakter, die ziel in zijn wijn te krijgen. Heerlijk, een lekker sappig verhaal vind je niet? En d'r zit best een kern van waarheid in als je bedenkt dat er ook druiven zijn die zo'n gevecht nooit hoeven te leveren. Die staan bijvoorbeeld in Zuid Afrika alleen maar lekker in de zon en doen de hele dag niks dan suikers maken. Geen karakter, geen ziel maar wel een boel zonneschijn. Een heel andere wijn om te drinken, en ook daar zijn genoeg liefhebbers voor te vinden.

Zo gaat het ook in het dagelijkse leven, als ondernemer moet je voorbereid zijn op dat kraken en piepen. Daar is trouwens niks mis mee, ergens je stinkende best voor moeten doen levert een stuk meer voldoening op dan als alles zomaar komt aanwaaien. De crisis heeft dan wel voor veel ondernemers een hoop ellende veroorzaakt, maar ik durf gerust te beweren dat het ook een heleboel moois heeft opgeleverd. Kijk eens naar de horeca, daar is door die crisis opeens weer ruimte voor creativiteit. In de horeca stonden de wijnranken geen weken alleen maar in de zon, maar moest er zwaar weer worden overleefd. Het resultaat mag er wezen, er zijn op dit moment legio meer horeca bedrijven met karakter en bezieling te vinden dan ik voor de crisis voor mogelijk hield.

Piepen en kraken betekend ook dat er soms best iets mag mankeren aan je inrichting, je interieur of presentatie. Niet alles hoeft met goud te worden behangen, en iets is niet perse mooier of beter als het dagelijks opgepoetst wordt. Neem bijvoorbeeld iets als een Desembrood, hoe mooi is dat? Bekijk je het goed dan is er van een puntgaaf brood geen sprake en als wiel gebruikt zou het letterlijk flink piepen en kraken. Toch heeft datzelfde brood echt karakter en bezieling in zich, het is het resultaat van echt liefdewerk. Een Desembrood is rustiek en elk exemplaar is uniek.

Elke ondernemer moet op zich uniek willen zijn, net als een Desembrood dat beslist wil. Jezelf weten te onderscheiden is een kunst op zich, bedenk daarom eens hoe je eenvoudige zaken anders aan zou kunnen pakken. Op een manier die misschien voor de hand ligt maar gewoonweg uit gewoonte al jaren hetzelfde wordt gedaan. Zo heb ik in het verleden tafelkleedjes uitgebannen en kwamen er prachtige massief houten tafels tevoorschijn waarvan de uitbater het bestaan niet eens wist. Soms is het simpel, het is de kunst om het te zien. Ik help je graag om eens een keertje vrijblijvend mee te kijken. Neem dan ook gerust contact met me op. Fijne avond.
terug

sappig verhaal