Langzaam is lekker

- 02 May 2017 door Edwin Timmers -

Wat tijd krijgt om te rijpen krijgt vaak een betere smaak. Dit principe geldt voor groenten, fruit en andere gewassen die een bepaalde hoeveelheid aan zonlicht nodig hebben om op hun best te kunnen zijn. Tijd is nodig om processen op gang te laten komen die zich niks aantrekken van onze gejaagdheid. Een druif toont bijvoorbeeld zijn ware karakter als je net even wat meer geduld hebt dan je eigenlijk zou willen.
Relaties werken in de regel beter als je bereid bent om erin te investeren. Een vluggertje is lekker, maar ook weer snel vergeten. Investeer je serieus in elkaar, dan bloeit er iets moois, iets duurzaams op.

Met het opbouwen van een onderneming is het eigenlijk net zo. Neem de tijd om de juiste besluiten te nemen. Werk aan relaties en gun mensen een moment om zich de way-of-life in jouw onderneming meester te maken. Ook hiervoor is de factor tijd iets om serieus rekening mee te houden. Natuurlijk realiseer ik me dat er geld verdiend moet worden, maar als je alleen maar snel resultaat wilt dan heb je grote kans dat je vaak achter de feiten aanloopt.

Ga daarom voor duurzaam, voor de lange termijn, want wat tijd krijgt om te rijpen ontwikkeld inderdaad vaak een betere smaak. Door tijd worden smaken intenser, ideeën overtuigingen en wordt zien beleven. Neem bijvoorbeeld de slow food beweging. Vanuit een groep gepassioneerde foodies en horeca ondernemers ontstond er tijdens de crisis opnieuw de overtuiging dat het anders moet en ook kán. Terug naar de roots waarin tijd en aandacht waardes waren om rekening mee te houden. Smaken uit liefde, langzaam gegaarde vleesgerechten van een dier wat een goed leven had geleefd. Pruttelpotjes, stoofgerechten, fermentatie, smaken die vergeten leken maar opnieuw op de kaart zijn gezet. Langzaam is lekker.

De snelle fastfood wegwerpmaatschappij heeft mijns inziens dan ook z'n beste tijd gehad. Sterker nog, als je vandaag de dag als bedrijf, maar ook als persoon nog steeds geen beleid voert rondom duurzaam ondernemen, bijvoorbeeld op je afvalbeheersing, dan ga je echt de boot missen. Weggooien is dus zonde, dat geldt simpelweg voor producten maar natuurlijk in het bijzonder voor je mensen. Zorg dat je een beleid maakt wat aan alle kanten klopt. Je kunt hiervoor prima de het 3-P principe hanteren, People-Planet-Profit. Als de combinatie van deze 3 niet harmonieus is, zullen de andere elementen hieronder lijden, zo is de gedachte. Wanneer bijvoorbeeld winst maken te veel prioriteit krijgt, zullen de mens en het milieu hiervan de dupe worden. Andersom ziet dit gedachtegoed ook de winst van een onderneming als essentieel onderdeel welke niet verwaarloosd dient te worden.

Tijd. Tijd is geld wordt altijd gezegd, maar gun iets de tijd wat het nodig heeft. Beter in 1X een goed product dan 2X een halfbakken. Daarvoor is aandacht nodig, focus, tijd en energie. Weggooien is zonde, een goedkoop product kost vaak net zoveel energie als een betere variant. Het zijn subtiele details die het verschil maken die ertoe doen. Die verschillen zorgen dat een goed product langer meegaat, je er minder snel op uit bent gekeken of gewoon beter smaakt. Het interieur van een authentiek bruin café is in de loop der jaren ontstaan, het heeft een ziel, ademt gezelligheid en sfeer uit en is niet te imiteren. Natuurlijk kan een goeie interieur-adviseur of interieur-architect je een heel eind op weg helpen, maar geloof me, vadertje tijd doet het meeste. Geduld is een schone zaak zei mijn moeder altijd, en verrek ze had gelijk.

Neem rustig contact met me op als je bereid bent om wat tijd te steken om je onderneming te verduurzamen.
Fijne avond.
terug

haast

u

vooral

niet