Lekker ff offline

- 27 May 2016 door Edwin Timmers -

Iedereen is vandaag de dag 24/7 online, ik word er soms een beetje gestoord van. Zeker als ik stelletjes gezellig in een sfeervol restaurant tegenover elkaar zie zitten. De uitbater heeft z'n stinkende best gedaan om het interieur top te maken, de chef heeft zich in zijn keuken enorm uitgesloofd. En toch zitten die gasten de hele avond met hun mobieltje te kloten, tja. Het zal wel van deze tijd zijn ben je dan toch geneigd om te denken. Toch geloof ik dat een stukje bewustwording geen kwaad kan. Met name de horeca kan in die vrije uurtjes veel betekenen om mensen bewust te maken.
Als je het goed weet aan te pakken kun je laten zien dat er niks mis is om ff offline te zijn. Want al heet het letterlijk Social Media, er is niks sociaals aan een verslaving aan Facebook, Instagram, Twitter of Whatsapp. De horeca kan zogezegd best een handje helpen om, al is het maar voor een avondje, gasten weer in gesprek te krijgen. Echte live sociale interactie, da's 'the real thing' en daar draait het nou juist allemaal om in de nieuwe benadering van veel horeca bedrijven.

Heb je een leuk restaurant, bar, eetcafe of lunchroom, benader het ff offline zijn dan ook als, 'the real thing'. Een echt gezellig gesprek onder het genot van een lekkere lunch of diner, met een bijpassend drankje maakt namelijk vele malen meer indruk dan een onpersoonlijk appje, toch? Ik zou het wel weten als ik de keuze had. Dat het offline concept werkt, bewijzen de peperdure wifi en internet-vrije vakanties die er vandaag de dag al geboekt kunnen worden. Nou hoef je als horeca ondernemer natuurlijk niet gelijk het hele internet in de ban te doen, maar als je mensen kunt inspireren om een avondje offline te zijn, zou je jezelf zomaar op de kaart kunnen zetten.

Plaats bijvoorbeeld kleine kluisjes waar mensen gratis hun mobieltje veilig kunnen opladen. Zo heb je snel die mobieltjes van tafel en bewijs je je gasten een dubbele dienst. Benader de kwestie met humor, verbieden heeft volgens mij geen enkele zin, dan gaan je gasten bij een ander gezellig zitten appen. Nog best een lastige kwestie en toch is er langzaam iets aan het veranderen. Het begint in de grote steden, daar is er is op dit moment een soort unplug movement gaande. Deze beweging wil bewust even de stekker eruit. Het zijn vaak de werkende 20-ers en 30-ers die de hele dag op kantoor online moeten zijn. Ze zijn overprikkeld en snakken naar gewoon even een bakkie koffie en verder niks. En dat bakkie vinden ze in de horeca, bied jij zo'n ff offline momentje met goeie ambachtelijke koffie, dan kiezen ze voor jou.

Probeer het eens, Het zal best wennen zijn en je zult er even doorheen moeten, maar wedden dat het werkt. Fijne avond.
terug

'the real thing'