Luid en Duidelijk...over

- 27 May 2016 door Edwin Timmers -

Vroeger had ik een setje walkietalkies en communiceerden wij via de 87,5 mhz, op de energie van een 9 volt Witte Kat batterij, onder vriendjes luid en duidelijk. Vaak waren de berichten beter te verstaan als we de apparaatjes uit zetten, maar dit terzijde. Wij communiceerden met elkaar, al moet je me niet vragen waarover. Als je in de horeca met je gasten wilt communiceren kun je daar allerlei middelen voor inzetten. Een walkietalkie zou ik je daarvoor niet willen aanbevelen, alhoewel. Misschien valt er toch wel een leuk horeca concept omheen te bedenken. Maar ff serieus, communicatie in de horeca is een vak apart, dus waar zal ik eens beginnen.
Start met een social media campagne, zelfs al is je restaurant nog niet geopend. Maak een leuke Facebook pagina aan en nodig je vrienden uit om deze te liken. Het kost niks, alleen wat van je tijd. Via deze weg bouw je al aan een vriendennetwerk voor je überhaupt je eerste gerecht hebt uitgeserveerd. Zeker doen dus, dit geldt ook voor netwerken als Twitter, Instagram en Youtube. Zorg er wel voor dat je leuke relevante content verzameld waardoor je toekomstige gasten geprikkeld worden.

Als we het dan toch over prikkelen hebben, het is dus de kunst om interessante content te vergaren. Een mooie fotoreportage van het ontwerp en het daadwerkelijke bouwen van je interieur, wordt door veel mensen als interessant gezien. Als je zo je toekomstige clientèle op de hoogte houdt van de ontwikkelingen rondom je bedrijf krijg je betrokkenheid. Als je uiteindelijk klaar bent met verbouwen komen je volgers zeker een gezellig avondje bij je uit. Die heb je dus al in de pocket.

Het communiceren via diverse social media kanalen en later ook via je eigen website zou ik ook zeker na de opening blijven gebruiken. Het heeft meer effect dan welke papieren advertentie dan ook. Foto's en vooral video's doen het goed bij een groot publiek. Als je op deze manier ideeën over bijvoorbeeld gerechten deelt en je weet de zaken leuk aan te pakken, dan genereer je een boel content met nuttige inhoud. Zo kun je jouw eigen verhaal vertellen en een boel free publicity genereren. De Amsterdamse chef, Bart van Olphen weet op deze manier via duizenden volgers zulke waardevolle content te produceren dat zijn business-model, namelijk de verkoop van duurzame vis, er prima bij gedijd.

Wil je net zoals Bart de zaken anders en op een super-leuke manier aanpakken, neem dan vrijblijvend contact met ons op.
terug

communiceren