Luister en huiver

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Leg je oor te luisteren. Of je ervan gaat huiveren is dan weer een tweede, maar als horeca ondernemer is het belangrijk om goed te luisteren naar hetgeen je gasten je vertellen. Misschien zeggen ze de dingen die ze vinden niet zo letterlijk, maar zul je moeten leren om tussen de regels door te lezen. Zo is een slechte recensie echt meer waard dan alle loftrompetten. Leuker is zo'n recensie overigens niet, maar met opbouwende kritiek kun je nog altijd veel meer dan met lui die je alleen maar veren in de kont steken.
Om deze reden werk ik graag met mensen die een eigen mening hebben en daar ook voor uit durven komen. Heb je iemand in dienst die graag naar Nederlandstalige muziek luistert en daar ronduit vooruit durft te komen, dan is daar helemaal niks mis mee, ook al is het je eigen smaak niet. Past dit soort muziek niet in je zaak, dan wil dat nog niet zeggen dat deze persoon niet in jouw keuken thuishoort.

Mensen die keuzes durven maken, ook al zullen dat nooit jouw keuzes zijn, verdienen respect. Diversiteit is namelijk super-belangrijk, en al helemaal in de horeca branche. Stel je voor dat iedereen van hetzelfde zou houden, dan zaten we met z'n allen elke avond bij aan de Tapas of bij de Sushi bar. Gelukkig zijn er dus steeds meer mensen die durven zeggen dat ze niet van plan zijn om met de meute mee te doen. Dezelfde mensen hebben net zoals ik een bloedhekel aan de vaak goedbedoelde voorstellen van geautomatiseerde muziek- of tv-programma's.

Wil je vandaag de dag nog onderscheidend zijn in een zeer beweeglijke markt? Dan zul je van goede huizen moeten komen en een statement durven maken. Gooi bijvoorbeeld die muziekcomputer de deur uit en ga zelf weer plaatjes draaien. Mensen krijgen op den duur een hekel aan de voorgeprogrammeerde shit. Huur dus een goeie dj in die alleen vinyl plaatjes draait, dan ben je verzekerd van een unieke beleving.

Deze manier van denken geldt natuurlijk ook als je een nieuwe kaart of misschien zelfs een nieuw horeca-concept wilt lanceren. Denk out of the box en ga niet voor de gemakkelijkste weg. Voorgeprogrammeerde serveersters die aan jou en je kind vragen; "en de wijn was voor?" lopen er al genoeg rond, sterker nog, de meeste mensen hebben er genoeg van. Train jezelf en je mensen daarom om echt te luisteren, dan komt alles goed. Fijne avond en wil je eens een uurtje met me sparren. Stuur me dan een berichtje, dan maken we snel een afspraak.
terug

loftrompetten