Niet lullen maar poetsen

- 01 November 2016 door Edwin Timmers -

Vandaag is het op de kop af 24 jaar geleden dat ik naar de Kamer van Koophandel afreisde om mijn onderneming officieel in te laten schrijven als Tribe. Op 1 november? Wat een vreemde timing hoor ik je bijna denken. Er is eigenlijk maar 1 verklaring voor; ik kon niet langer meer wachten ;-) Maandenlang was ik bezig met ideeën en plannen voor mijn bedrijf en nu ik zover was moest het gebeuren. Niet lullen maar poetsen. Vanavond nemen we er in besloten kring een bescheiden borrel op, volgend jaar, in 2017 tikken we de 25 jaar aan en dat laten we beslist niet geruisloos voorbijgaan. Zo, dit moest ik ff kwijt, voor nu, over tot de orde van de dag. Niet lullen maar poetsen, communicatie meneer.
Vorige week heb ik me meer dan eens beseft hoe belangrijk communicatie is. Mijn vrouw en ik hebben namelijk, zoals eerder genoemd in mijn blog, onlangs een nieuw huis gekocht wat op dit moment flink verbouwd wordt. En dan blijkt het opeens toch voor veel mensen een hele toer om goed te communiceren. Veel mensen uit de praktijk zijn blijkbaar gewend om hun ding te doen en als dat klaar is, dan is het klaar...houdoe! Nou is een fikse verbouwing een intensief proces en als je zoals wij, diep in de buidel moet tasten, doe je dat weloverwogen. Goeie communicatie is op zo'n moment voor beide partijen cruciaal. Eerst even lullen dus voordat er gepoetst wordt.

Als je er namelijk voor kunt zorgen dat je goed communiceert dan gaat alles een stuk gemakkelijker. Je klanten of gasten weten waar ze aan toe zijn en dat scheelt een hoop gedoe. Communiceren doe soms ook zonder iets te zeggen. Maar in de meeste gevallen is het wel zo handig om duidelijk kenbaar te maken wat er gaat gebeuren. Communiceren met de mensen die voor je werken is overigens net zo belangrijk als met je klanten. Maak jij een geweldig plan voor je klanten maar breng je er je personeel niet van op de hoogte, dan wordt het niks. Communicatie is dus vooral zorgen dat je korte lijnen houdt en dat deze lijnen open zijn. Zorg dat je weet wat je wilt en breng de mensen die voor je werkzaam zijn ervan op de hoogte en rechtstreeks met elkaar in contact. Vraag of ze op gezette tijden terugkoppeling geven en als er wijzigingen moeten worden doorgevoerd jou daarvan in kennis stellen.

Elke onderneming zou er mijns inziens goed aan doen om echt aandacht aan verschillende vormen van communicatie te schenken.
Communiceren kun je zoals gezegd in allerlei vormen doen. Verbale en Non verbale communicatie gaan hierbij hand in hand. Heb je een horeca bedrijf, dan communiceer je al pratende met je personeel, maar ook d.m.v. je interieur en inrichting. Je creëert een bepaalde sfeer en beleving en laat zo zien wat je gasten mogen verwachten. Nog voordat je met de menukaart op de proppen komt moeten je gasten al de keuze hebben gemaakt om hun buikje bij jou rond te eten. Daarvoor hoeft in eerste instantie geen gesproken woord aan te pas te komen.

Digitale communicatie, zorg dat je zichtbaar bent op het internet. Een mooie visuele website die een goede vertaling is van jouw onderneming is vaak het eerste wat mensen vandaag de dag te zien krijgen van je bedrijf. Knutsel daarom niet zomaar zelf iets in elkaar, maar laat een professionele partij een mooie, maar vooral ook technisch goede website bouwen. Sfeervolle foto's, mooi van compositie en kleur zorgen dat je werk of bedrijf goed voor de dag komen. Communiceren doe je dus eigenlijk de hele dag door, hoe representatief ben jij voor jouw onderneming? Klopt je image wel bij datgene je wenst uit te stralen. Is je inrichting een afspiegeling van je bedrijf? Allemaal zaken die super belangrijk voor een onderneming zijn. Wil je samen met mij eens een middagje sparren om een goeie strategie uit te zetten. Neem dan vrijblijvend contact met me op. fijne avond.
terug

you

talk

to

much