Nieuw!

- 24 July 2018 door Edwin Timmers -

Nieuw! Een toverwoord. Vernieuwde receptuur, verbeterde smaak. Laat je niet gek maken. Oude wijn in nieuwe zakken. Toch is niet alles wat als nieuw wordt aangeboden louter mode. Niks mis met mode trouwens.
Je hebt nieuw in verschillende smaken. Mode is één van die smaken. Je vriendje in het nieuw. Een hip shirt losjes om zijn gespierde bovenlijf. Zijn billetjes geaccentueerd in een nieuwe broek. Je kunt je vingers niet thuishouden, en dat hoeft ook niet omdat hij je vriendje is. Een 'basic principle' van mode: sleetse liefde kikkert er van op.

Het nieuwe dat de overheid met innovatie propageert, is het nieuwe dat nieuwe markten opent (of bestormt). Vooral na de laatste economische crisis wil Nederland dolgraag een innovatief land zijn. Hoe blij zal de overheid zijn met deze krantenkop: ‘Nederland is het op één na innovatiefste land ter wereld’. Missie volbracht zou je zeggen. Het venijn zit ‘m echter in de staart van het artikel bij die kop.

Niet op alle punten scoort Nederland hoog op de innovatieladder. Er zijn aardig wat zwakten. “Ook de overheidsuitgaven voor onderwijs zijn aan de lage kant,” schrijft de krant. “En dat geldt nog meer voor het budget voor wetenschappelijk onderzoek en technologische ontwikkeling.”

De laatste jaren hebben rechts-liberale regeringen vooral geïnvesteerd in het bedrijfsleven (en banken) en gekort op onderwijs. Dit is dom. Nederland teert nu nog op oude investeringen in onderwijs en daaraan gerelateerd wetenschappelijk onderzoek. Als oude investeringen zijn opgeteerd, valt er een gat vanwege verzuimde nieuwe en keldert Nederland in de ranglijst van innovatiefste landen.

Innovatie wordt geassocieerd met het bedrijfsleven. Bedrijven als Tesla, Apple, Google en ASML lijken dit te bewijzen. Mariana Mazzucato schoffelde dit beeld enkele jaren geleden echter keihard onderuit in haar boek ‘The Enterpenuarial State’. Zij toont aan dat radicale innovatie nagenoeg altijd bij de overheid vandaan komt. Pas als de overheid heeft geïnvesteerd, volgt de private sector. En dit geldt ook voor Google en Apple en andere bedrijven. Dus, wil Nederland hoog blijven scoren als echte innovator, dan moet de overheid investeren in onderwijs. Pas dan mag dit landje zich op de borst kloppen.
terug

liefde

kikkert

op