Oeps, Gewoontedingetje

- 01 August 2016 door Edwin Timmers -

Vanochtend wilde ik de lift instappen van het hotel waar we vannacht verbleven. Uiteraard liet ik de dame die naast me stond te wachten netjes voorgaan, en nog voordat ik zelf in de lift stond had ze al op het knopje 'deuren sluiten' gedrukt. Oeps Gewoontedingetje! hoorde ik haar zeggen. Toen ik even beter keek zag ik dat het een medewerkster van het hotel betrof die waarschijnlijk 100X per dag met de lift op en neer reist. Voor haar is het natuurlijk zaak om die deuren zo snel mogelijk te laten sluiten, en voila, daar heb je plotseling een 'gewoontedingetje' dat zomaar de kop op steekt, zelfs als een gast je laat voorgaan. Oeps!
Eerder schreef ik al een blog over gewoontes, ik noemde het zelfs 'Gewoonte is a bitch' en dat is het ook echt. Gewoontes zijn namelijk bijzonder hardnekkig en als je even niet oplet slijten ze enorm in. Als je echter zoals de dame vanochtend jezelf bewust bent van bepaalde gewoontes kun je ze aanpakken en zorgen dat iets verandert. Ben je als ondernemer gewend om om iets op een bepaalde manier te doen omdat het voor jou wel handig is, dan is het goed om jezelf af te vragen of het voor je personeel ook zo werkt. Is dat laatste het geval, ga er dan lekker mee door, of probeer gewoon eens iets anders. Gewoontes doorbreken werkt namelijk erg verfrissend en houdt iedereen scherp.

De automatische piloot gaat hand in hand met gewoontes, het zit ergens in het collectieve onderbewustzijn van mensen. En geloof me, iedereen heeft, of krijgt er wel eens mee te maken. Je doet er als als ondernemer, maar in het bijzonder als mens, dan ook goed aan om gewoontes zoveel mogelijk te vermijden. Stel jezelf en je mensen daarom regelmatig de 'Waarom vraag' Waarom doen we dit op deze manier? Waarom reageer ik op deze manier, Waarom dit? Waarom dat? Ongeacht welke waarom vraag je jezelf ook stelt, als je niet meteen een goed gemotiveerd antwoord kunt bedenken, moet je orde op zaken gaan stellen.

Eigenlijk is het kinderlijk eenvoudig, sterker nog, onze jongste zoon stelt ons zo vaak die 'Waarom vraag' dat we ons inmiddels redelijk bewust zijn van de zaken die we eerder op de automatische piloot deden. En met plezier moet ik zeggen, daarom verbleven we vannacht onverwacht in een hotel. (met lift) We hadden onszelf afgevraagd waarom we nog naar huis zouden rijden terwijl we daar allebei geen zin meer in hadden. Zoals gezegd, het werkt echt verfrissend, onze kinderen waren aangenaam verrast door deze onverwachte wending in onze reisplannen en zodoende hadden we een erg leuke avond.

Het hotel was prima, niks mis mee hoor, maar ik geloof niet dat de ontwerper in kwestie zich 1X de 'Waarom Vraag' heeft gesteld toen hij het interieur tekende. Entree, links of rechts de badkamer, bed, bureau en 2 clubfauteuils. Copy-Paste zal ik maar zeggen. De gebruikelijke standaard, waarom? Waarschijnlijk omdat de meeste hotels zo zijn. Hier ligt dus nog een echte uitdaging wat mij betreft. Beginnen we bij de juffrouw in de lift en werken we zo van de ene naar de andere verdieping en bedenken we een unieke manier van hotels inrichten. Over hotels gesproken, de komende tijd neem ik even een paar weekjes vrij. Even wat inspiratie opdoen. Fijne vakantie en we spreken elkaar snel weer. Stuur me trouwens gerust een mail voor een vrijblijvende afspraak. Fijne avond.
terug

WHY?

HOW?

WHAT?