Oeps! Sorry Gewoontedingetje

- 10 November 2017 door Edwin Timmers -

Een poosje geleden besloten mijn vrouw en ik, na een familiebezoek in EttenLeur eens niet naar huis te rijden, maar om samen met onze kinderen te overnachten in een hotel. Dat hoefden we die koters geen twee keer te vragen en dus sliepen we die nacht als een roosje in van die grote hotelbedden. De volgende ochtend stond ik, nog half verdoofd, op weg naar het ontbijt, te wachten op de lift. Toch was ik wakker genoeg om de dame naast me netjes voor te laten gaan en zo hoort het ook, zo heb ik het vroeger geleerd.
Maar goed, nog voor ik zelf in de lift stond had de dame in kwestie al op het knopje 'deuren sluiten' gedrukt. Oeps, sorry...Gewoontedingetje! verontschuldigde ze zich. Toen ik even beter keek zag ik dat het een medewerkster van het hotel betrof die waarschijnlijk 100X per dag met de lift op en neer reist. Voor haar is het natuurlijk zaak om die deuren zo snel mogelijk te laten sluiten, en voila, daar heb je plotseling een 'gewoontedingetje' dat zomaar de kop op steekt, zelfs als een wakkere gast je laat voorgaan. Oeps!

Eerder schreef ik al een blog over gewoontes, ik noemde het zelfs 'Gewoonte is a bitch' en dat is het ook echt. Gewoontes zijn namelijk bijzonder hardnekkig en als je even niet oplet slijten ze enorm in. Als je echter zoals de dame vanochtend jezelf bewust bent van bepaalde gewoontes kun je ze aanpakken en zorgen dat iets verandert. Ben je als ondernemer gewend om om iets op een bepaalde manier te doen omdat het voor jou wel handig is, dan is het goed om jezelf af te vragen of het voor je personeel ook zo werkt. Is dat laatste het geval, ga er dan lekker mee door, maar beter nog; Probeer gewoon eens iets anders. Gewoontes doorbreken werkt namelijk erg verfrissend en houdt iedereen scherp.

De automatische piloot gaat hand in hand met gewoontes, het zit ergens in het collectieve onderbewustzijn van mensen. En geloof me, iedereen heeft, of krijgt er wel eens mee te maken. Je doet er als als ondernemer, maar in het bijzonder als mens, dan ook goed aan om gewoontes zoveel mogelijk te vermijden. Stel jezelf en je mensen daarom regelmatig de 'Waarom vraag' Waarom doen we dit op deze manier? Waarom reageer ik op deze manier, Waarom dit? Waarom dat? Ongeacht welke 'waarom vraag' je jezelf ook stelt, als je niet meteen een goed gemotiveerd antwoord kunt bedenken, moet je orde op zaken gaan stellen.

Eigenlijk is het kinderlijk eenvoudig, sterker nog, onze jongste zoon stelt ons zo vaak die 'Waarom vraag' dat we ons inmiddels redelijk bewust zijn van de zaken die we eerder onopgemerkt op de automatische piloot deden. En met plezier moet ik zeggen, daarom verbleven we die nacht onverwacht in een hotel, inclusief lift. We hadden onszelf afgevraagd waarom we nog naar huis zouden rijden terwijl we daar allebei geen zin meer in hadden. Zoals gezegd, het werkt echt verfrissend, onze kinderen waren aangenaam verrast door deze onverwachte wending in onze reisplannen en zodoende hadden we een erg leuke avond.

Het hotel was prima, netjes en niks mis mee hoor, maar ik geloof niet dat de ontwerper in kwestie zich 1X die 'Waarom Vraag' heeft gesteld toen hij het interieur tekende. Entree, meteen links of rechts de badkamer, een joekel van een bed, een piepklein schrijftafeltje, een kast en 2 clubfauteuils, nog een inklap-bankje voor de koffer en klaar is kees. Om vervolgens alles, zonder na te denken te kopiëren/plakken, zal ik maar zeggen. De gebruikelijke standaard hotel- inrichting, waarom? Waarschijnlijk omdat de meeste hotels zo zijn. Hotel-inrichters doen het al jaren zo. Hier ligt dus nog een echte uitdaging wat mij betreft. Beginnen we bij de juffrouw in de lift en werken we zo van de ene naar de andere verdieping en bedenken we een unieke manier van hotels inrichten.

Voel je er wel wat voor om je bedrijf eens aan een frisse blik te onderwerpen?
Stuur me dan gerust een mail voor een vrijblijvende afspraak, dit is mijn rechtstreekse mailadres. Fijne avond.
terug

dat

doet ie

anders

nooit