Oh ja, ik heb al een logo

- 15 November 2017 door Edwin Timmers -

Als je een regelmatige lezer bent van onze blog weet je al lang dat originele interieur-concepten bedenken echt ons ding is. Het maakt voor mij dan ook werkelijk geen verschil of het om een horeca interieur, bijvoorbeeld van een restaurant gaat, of dat ik aan de bak moet om een vet kantoor interieur in te richten. Elke situatie, elke locatie, elke opdrachtgever is weer anders en daar ligt voor mij de uitdaging. We ontwerpen en maken bij Tribe inmiddels zo'n 25 jaar originele en duurzame interieurs met beleving en dat hopen we nog een hele tijd vol te houden. Maar goed, voor ik doorsla met mijn reclame-praatje schakel ik graag over naar het eigenlijk onderwerp van vandaag, het logo.
Zoals de bovenstaande titel doet vermoeden, komt het minimaal eens per jaar voor dat ik een opdracht krijg waarvoor het complete interieur-concept nog bedacht moet worden, behalve het logo. Het logo is al klaar, vaak bedacht door een creatieve neef, vriend van een vriend of bevriende kunstenaar. Ik heb zodoende in die 25 jaar heel wat logootjes voorbij zien komen. Stuk voor stuk goed bedoelde pogingen om iets concreets in handen te hebben, maar ze slaan helaas vaak volledig de plank mis. Een logo, ik spreek overigens liever van identiteit is meer dan alleen een mooie vorm of lettertype. Het staat voor alles waarvoor je onderneming staat. Een goeie identiteit, een echt beeldmerk moet je passen als een goed zittende jas.

Zo ben ik onlangs nog enkele weken druk geweest om de identiteit van een restaurant opnieuw vorm te geven. Er was gewoon behoefte aan iets nieuws, en natuurlijk, dat kan. Om een lang verhaal kort te maken, hebben we na een 5-tal prima nieuwe ontwerpen er toch voor gekozen om het huidige beeldmerk te handhaven. Het vertaald op een perfecte manier de look&feel van het restaurant. Het klinkt misschien vreemd, maar soms heb je een omweg nodig om op hetzelfde punt uit te komen. Bij Tribe vinden we namelijk; áls je iets veranderd, het ook zoden aan de dijk moet zetten. Een verandering moet de juiste impact hebben zodat erover gepraat wordt. Dat geldt dus ook voor een beeldmerk. Zodoende kan voortschrijdend inzicht er dus ook voor zorgen dat je tot de conclusie komt niks te wijzigen.

Een logo, een beeldmerk of identiteit hoeft niet met een interieur mee te veranderen. Als je besluit een ander behangetje of meubilair te nemen hoef je dus niet bang te zijn dat je huidige logo meteen niet meer bij je zaak past. Door juist vast te houden aan je beeldmerk maak je op zich al een statement. Natuurlijk moet een identiteit wel bij je onderneming passen, neem dan ook gerust vrijblijvend contact met me op als je jouw identiteit eens serieus tegen het licht wilt houden. Ons bedrijf is overigens zelf 1X geswitcht van beeldmerk, het originele logo van Tribe vonden we te figuratief en niet meer helemaal representatief voor hetgeen we voor staan. Na 10 jaar namen we afscheid van ons 'zonnetje' en kozen voor een louter typografische beeldmerk. Het staat voor originaliteit, oorspronkelijkheid en duurzaamheid. Dat alles in 5 letters? hoor ik je denken. Wij vinden van wel, maar het is dan ook ons eigen logo.

Ben je van plan om je eigen toko te starten, dan is er natuurlijk niks mis met een werk-logo, werk-titel of whatever je helpt om je zaken op de rit te krijgen. Is je concept helder, start dan pas met het vormgeven van je uiteindelijke identiteit, het zorgt ervoor dat je communicatie een stuk beter op gang komt en dat je vast kunt houden aan je concept.
Fijne Woensdag.
terug

vasthouden

aan

je

concept