Ondernemer of webmaster?

- 11 July 2016 door Edwin Timmers -

Wil je als ondernemer in de toekomst serieus genomen worden, en wil je klaar zijn voor de volgende stap, dan zou ik je willen adviseren om jezelf als een soort van webmaster te gaan zien. Uiteraard dien je er voor te zorgen dat je online goed zichtbaar bent, maar in dit geval is het begrip webmaster van een andere orde. Een webmaster is in deze context de ondernemer als spin in het web. Generatie Z ziet je namelijk als degene die zijn werknemers motiveert en inspireert, en andere mensen met elkaar weet te verbinden. In hun ogen ben jij als leidinggevende het centrale aanspreekpunt en verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van die onderneming. Als je het goed doet sta je dus tussen je mensen in en communiceer je op hetzelfde niveau. De piramide vorm als business model heeft echt zijn langste tijd gehad.
Misschien is het nog niet overal doorgedrongen, en velen zijn er dan ook absoluut nog niet klaar voor, maar de nieuwe generatie die langzaam maar zeker de arbeidsmarkt binnendruppelt, denkt echt anders over arbeidsverhoudingen. Wil een onderneming met jonge mensen samenwerken, dan zal ze rekening moeten houden met die komende verandering. Generatie Z heeft geen boodschap aan aloude hiërarchische structuren van directeur, management en uitvoerenden. Niet uit disrespect, maar zij denken nou eenmaal in netwerken, ze zijn er tenslotte mee opgegroeid en weten dus niet beter. In een netwerk heeft iedereen een gelijke stem, als ondernemer zul je jezelf die nieuwe manier van denken meester moeten maken.

Heeft een Z-er een probleem of brandende vraag, dan gooien ze het in de (What's app) groep, zetten het op Facebook, Snapchat of Instagram. Lastige kwesties leggen ze direct aan Google voor, Google heeft namelijk overal en altijd een antwoord op. Elke smartphone staat 24/7 in verbinding met het web, dus het netwerk is voor Z altijd beschikbaar. De tijd dat de directie antwoord op alle vragen had en als almighty gezien werd heeft in die zin zijn langste tijd dus wel gehad. Als ondernemer kun je dus maar beter aan het idee wennen en jezelf de rol van webmaster meester maken.

Ik geloof dat dit trouwens sowieso geen slechte ontwikkeling is. We praten met z'n allen al jarenlang over het omvormen van ons onderwijs systeem, omdat we inmiddels allemaal snappen dat de meeste leermethodes dramatische achterhaald zijn. De meester of juf voor de klas, die zoveel mogelijk informatie in de leerlingen probeert te proppen, is in mijn ogen dan ook absoluut niet meer van deze tijd. (Ook hier zullen webmasters moeten opstaan) Toch is het in veel bedrijven niet veel anders, daar verteld de baas hoe het moet, en vervolgens doen de werknemers het kunstje. Voor de nieuwe generatie is dit killig.

Door jezelf en andere leidinggevenden een soort van webmaster rol toe te bedelen, krijgt je bedrijf een veel transparantere, en voor een Z-er dus herkenbare structuur. Ik kan me prima voorstellen dat een organisatie meerdere van die webmasters kent met ieder hun eigen specialisme, maar wel in een platte structuur. Iedereen kan hem of haar aanspreken en er zit niemand in een ivoren toren de wacht te houden. Op deze manier vormt een organisatie een netwerk van raders waarbij alles met elkaar in verbinding staat. Uiteraard moet er nog veel water dier de zee voordat het zover is, maar toch geloof ik echt dat we eraan zullen moeten geloven. Tip; Lees generatie Z van René Boender, een echte eyeopener. Fijne avond
terug

-X-

-Y-

-Z-