Onderscheidend en met een goed gevoel

- 10 May 2016 door Edwin Timmers -

Ik schreef het al eerder in mijn inspiratie-blog, durf onderscheidend te zijn. Dan val je op, dat legt je in veel gevallen geen windeieren. Maar wat als je nou het type bedrijf hebt dat niet direct op wil vallen of misschien ligt het jou als ondernemer niet zo om in de spotlight te staan.Ik geloof dat je niet zozeer letterlijk hoeft op te vallen, maar dat je je bedrijf of organisatie toch op veel manieren kunt onderscheiden.

Een speciale manier van denken of organiseren kan al een reden zijn dat klanten of gasten voor jouw bedrijf kiezen. Misschien draagt jouw personeel wel dat vriendschappelijke, we doen het samen met onze Tribe, gevoel uit en slaat dat over op je klanten waardoor ze graag voor jou kiezen.
Zo wordt je als bedrijf aantrekkelijk of sexy.
En wie wil er nou niet zaken doen met, of bij een sexy organisatie horen.

Of je kiest met je bedrijf voor duurzaam ondernemen, en dat straal je ook uit. Het is niet alleen helemaal van deze tijd en wordt echt de komende jaren essentieel, tegelijkertijd geef je hiermee een prima positief signaal af. Bovendien vertel je zo een mooi authentiek verhaal.

Duurzaam ondernemen kun je op vele manieren benaderen, het zou eigenlijk een vanzelfsprekendheid moeten zijn, maar zolang dat nog lang niet voor alle ondernemingen zo is kun je er dan ook commercieel je voordeel mee doen.
Zoals ik al zei, vertel een verhaal. Heb je een horeca bedrijf, laat dan zien waar het eten vandaan komt wat je serveert. Zet korte quotes van de biologische boer op je menukaart en plaats leuke sfeervolle filmpjes ervan op je website.

Bouw duurzaam, zit je in een bestaand pand en denk je aan verbouwen, bekijk dan wat je kunt hergebruiken. Ga je voor nieuwbouw, zoek dan eens naar het cradle to cradle principe om mee aan de slag te gaan. Het principe van afval is voedsel, het zgn cradle to cradle principe wint gestaag aan volgers en zal de standaard worden voor de toekomst.
Natuurlijk hoef je niet door te slaan, maar probeer eens te bedenken wat je zou kunnen veranderen om het anderen en jezelf aangenamer te maken.
Zoiets kan geleidelijk aan in kleine stapjes, neem bijvoorbeeld je interieur. Hoe leuk is het om niet zomaar alles klakkeloos nieuw te kopen, maar te bekijken of er een tweede leven mogelijk is voor bijvoorbeeld je stoelen of tafels.

Zoiets is een echte uitdaging en kan je hele bedrijf op een hoger plan zetten. Sterker nog, als je nu deze keuzes maakt heb je grote kans dat jouw business de komende jaren geïnspireerd blijft.
Succes en wil je er eens graag een keer over brainstormen.
Bel me; 073-5325216
terug

Echte uitdaging