Onderscheidend maar ieder z'n ding

- 28 September 2016 door Edwin Timmers -

Ieder z'n ding, da's mooi want zo hoort het toch. Als mens, okay, maar als ondernemer heb je bijna de plicht om onderscheidend te zijn. Hierdoor ontstaat er diversiteit en dat maakt het leven voor iedereen een stuk interessanter. Als je dan als ondernemer bereid bent om je nek uit te steken, zul je merken dat je klanten of gasten dat als aantrekkelijk ervaren. Veel van hetzelfde is dan ook echt op z'n retour. Tijden waarin consumenten als argeloze volgende schapen werden gezien zijn anno 2016 echt voorbij. Met het omvallen van de klassieke winkelketens als voorbeeld, is het bewijs hiervoor inmiddels meer dan geleverd. Begin je een nieuw winkeltje, of ben je van plan om je bedrijf bijvoorbeeld van een leuke interieur make-over te voorzien, hou het bovenstaande dan in de smiezen!
Nog even over het omvallen van die winkelketens. Een poos lang kreeg internet de schuld en misschien zit daar wel ergens een kern van waarheid in. Niet in letterlijke zin is mijn mening, de internetverkopen zijn weliswaar flink gestegen, maar de grote jongens weten online nog niet echt serieus winst te maken. Mijns inziens heeft internet de consumenten alleen wereldwijzer gemaakt en ligt daar de oorzaak. Om die reden zou je dus kunnen stellen dat diezelfde consumenten geen volgende schaapjes meer zijn die het leuk vinden dat alle binnensteden op elkaar zijn gaan lijken. Integendeel, door het internet weet jong en oud inmiddels wat er te koop is en is juist het onderscheidende vermogen, wat een offline business kan bieden, super-belangrijk. Volg je me nog?

Kleine sfeervolle gezellige winkeltjes, ontbijt-restaurantjes, ambachtelijke koffie tentjes, yoghurt barns, pubs, cafeetjes, bakkerijen, microbranderijen, allemaal met sfeervolle interieurs zijn zaken die een stad aantrekkelijk maken. En elke keer wat anders, voor ieder wat wils, ieder z'n ding. Diversiteit maakt interessant, een prettige omgeving trekt mensen, of het nou gaat om een totale binnenstad of een straat waar echt aandacht aan interieur en presentatie wordt besteed gaat. Het werkt echt.

Eigenlijk is het een logisch iets, vergelijk het met een huwelijk. Als je eenmaal in een sleur terechtkomt wordt het lastig om het overeind te houden. Het huwelijk, of de verbinding tussen de traditionele bedrijven en consumenten, gasten of klanten heeft het een flinke poos uitgehouden, maar stevent keihard af op een echtscheiding. Als er echter door bedrijven op een goeie manier geïnvesteerd wordt in wat make-up of zelfs in een totale make over, dan is zo'n huwelijk wellicht nog te redden. In dit geval kan een beetje ijdelheid geen kwaad. Kijk eens in de spiegel en neem daarna gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak. Fijne avond
terug

als

er

1-2-3

Schaap...