Op naar nummer 1

- 19 May 2016 door Edwin Timmers -

Zo tegen het eind van het jaar worden we met z'n allen een beetje melancholisch. We overdenken het voorbije jaar en onder het genot van een glaasje luisteren we massaal naar de top 2000. Inmiddels de 17e editie en still going strong! De mensen van radio 2 hebben de simpele muzieklijst uit 1999 weten uit te bouwen tot een evenement waar je u tegen zegt. Er is dus niet angstvallig vastgehouden aan de lijst met golden oldies die het de eerste jaren was. Zonder het bijzondere karakter te verliezen heeft de top 2000 zichzelf meerdere malen opnieuw uitgevonden. Anders was beslist het hele concept al lang te ziele gegaan. De top 2000 is geëvolueerd naar hetgeen het nu is, een feest der herkenning voor een breed publiek, de absolute nummer 1 op de Nederlandse radio.
Met een beetje sturing is zelfs de top 3 losgelaten. En wat voorheen onmogelijk leek is dit jaar toch echt gebeurd. Geen Queen of Eagles op nummer 1, maar Imagine van John Lennon. Mooi dat deze plaat na zoveel jaren nog steeds tot de verbeelding spreekt. Verbeeldingskracht en fantasie, inlevingsvermogen brengt je niet alleen op de nummer 1 notering van de top 2000. Nou wil ik niet meteen beweren dat je door Imagine te draaien nummer 1 wordt, zo werkt het natuurlijk niet. Daar komt iets meer fantasie bij kijken, maar ik durf er wel op in te zetten dat je al snel op voorsprong staat als je met verbeelding aan de slag gaat.

De meeste mensen zijn namelijk gek op verrassingen, weet je bijvoorbeeld in de horeca je gasten aangenaam te verrassen, dan zal dat een positief effect hebben. Zoiets zorgt voor gratis mond op mond reclame en dat is nog altijd de beste marketing. Mensen vertellen een positieve ervaring vaak maar al te graag door en zullen vrienden jouw restaurant of café aanbevelen. Op deze manier stijg je langzaam naar de nummer 1 positie. Probeer jezelf het komend jaar eens opnieuw uit te vinden, gebruik daarvoor je fantasie en krijg zo onderscheidend vermogen.

Onderscheidend vermogen, ik heb er het afgelopen jaar meerdere malen een blog aan gewijd. De kracht van onderscheidend vermogen moet je dan ook beslist niet onderschatten. Een goed uitgewerkt idee, kan je zomaar naar grote hoogtes stuwen. Je hebt er vaak niet meer voor nodig dan een goed idee, verbeeldingskracht, fantasie.

Ik heb helemaal geen fantasie, maar ik kan alles wat jij bedenkt maken. Dit heb ik een goeie vriend wel eens horen zeggen. Hij was destijds een top decorateur en gebruikte mijn fantasie in zijn werk. Dit is een goed voorbeeld van iemand die 2 krachten slim wist te bundelen. Op deze manier werden we er allebei beter van, kwestie van een ander iets gunnen. Daarom durf ik dan ook gerust te beweren dat er niks mis is met het uitbesteden van ideeën. Heb je wel de motivatie maar net zoals die vriend te weinig fantasie om tot een goed idee te komen. Bel me gerust eens om een uurtje te brainstormen. Fijne zondag.
terug

Onderscheidend vermogen