Pfff....Perfectie

- 11 October 2016 door Edwin Timmers -

Vermoeiend hè! Toch is er niks mis met het nastreven van perfectie, je moet er alleen niet in doorslaan. Dat geldt natuurlijk voor alles wat jouw aandacht nodig heeft. In de horeca zou je perfectie in het bereiden van je gerechten kunnen nastreven. In de sport het uitvoeren van een perfecte oefening, of zoals in mijn vak, een poging doen om de ultieme uitstraling van een interieur te bedenken. Maar perfectie moet je evenzogoed ook een beetje in bedwang houden.
Zo had ik vorige week een bespreking met een groep initiatiefnemers over het interieur en de inrichting van een MFA voor de gemeente Oss. Typisch genoeg gaat het op een goed moment altijd over het al dan niet verwerken van een echte houten vloer. Is zoiets niet heel kwetsbaar? Moeten we die elke week opnieuw boenen? Kunnen we niet beter tegels met een houtprint nemen? Op al deze vragen antwoord ik steevast, nee. Een houten vloer moet leven, het karakter moet er als het ware worden ingesleten en dat krijg je nou eenmaal niet door overdreven te poetsen en boenen. Perfectie is prima, maar slaat al snel door naar saai.

Opgeruimd staat netjes, om er maar eens een spreekwoordje tegenaan te gooien. Helemaal mee eens, maar zoals gezegd niet ten koste van de sfeer en gezelligheid, niet saai dus. In de goede zin van het woord mag er wat mij betreft best ergens iets 'mankeren' aan een interieur of inrichting. Zie het als een wit hoogpolig tapijt waarbij iedereen zich afvraagt of het wel verstandig is om het te betreden. Een te opgeruimd interieur, een te blinkend geboende houten vloer en een te stijf aangeklede gastheer of gastvrouw hebben hetzelfde effect. Zorg voor een ongedwongen uitstraling, zo hou je de drempel laag.

Doorgeslagen perfectie is vermoeiend, niet alleen voor jou als ondernemer, maar ook voor je werknemers en uiteindelijk enorm drempelverhogend voor je gasten. Het zorgt ervoor dat je voortdurend op je tenen moet lopen, en dat volhouden is voor slechts weinigen weggelegd. Het is niet voor niets dat er relatief weinig sterren restaurants zijn, datzelfde geldt voor de bezoekers van dit soort etablissementen. Een nichemarkt, dat dan weer wel en is op zich geen slecht verdien-model, maar daarover heb ik het graag een andere keer. Voor nu, streef naar perfectie maar maak gretig gebruik van het karakter dat imperfectie met zich meebrengt.

Fijne avond.



terug

Nobody's

Perfect