Probeer niet uit dezelfde vijver te vissen

- 19 May 2016 door Edwin Timmers -

Want als iedereen uit dezelfde vijver vist, dan wordt niet alleen de spoeling erg dun, maar je maakt je bedrijf ook een stuk minder aantrekkelijk. In de horeca, maar ook in de retail kun je beter voor originaliteit gaan, dat verkoopt uiteindelijk het beste. Je kunt namelijk altijd beter het initiatief nemen dan lijdzaam volgen wat de grote meute doet. Er bestaat dan altijd wel een kans dat jouw restaurant concept, gerechten op je menukaart of je manier van presenteren, ja zelfs je interieur of inrichting gekopieerd wordt. Maar als jij de eerste bent, ben je de concurrentie altijd een stap voor. Erger je er dan ook niet aan, maar zie het als een compliment. Jij hebt het originele recept in handen en dat is goud waard.
Met wat creativiteit en een gezonde dosis lef kun je nog steeds het verschil maken, denk niet dat alles al eens is gedaan, want dat is bullshit en alleen maar een slecht excuus. Om origineel te willen zijn en te blijven, moet je lekker eigenwijs zijn en over wat uithoudingsvermogen beschikken, maar op de langere termijn kom je als winnaar uit de bus. In de horeca zie je snelle concepten opkomen, maar net zo snel weer verdwijnen, terwijl de echt gepassioneerde ondernemers overeind blijven. Neem daarom het initiatief, ook hier is de aanval de beste verdediging.

Slechte kopieën van populaire Food concepten zijn dan ook vaak geen blijvertjes, het zijn meer dan eens noodsprongen van fantasieloze gasten die alleen op winst uit zijn. Zo nu en dan bevestigd de uitzondering de regel, maar in beginsel geldt dat het in de horeca killing is als de passie en originaliteit ontbreken. Ga dus altijd voor originaliteit en ben niet te snel tevreden. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan maar toch zijn er nog steeds vernieuwende horeca concepten te bedenken.

In 1990 opende in den Haag bijvoorbeeld de eerste Tapas-bar van Nederland, Limón. Ze bestaan nog steeds omdat ze het origineel zijn, vanuit passie ontstaan. Zonder het zelf te weten heeft Limón de trend gezet. Vandaag de dag vind je 1001 slechte kopieën van het tapas restaurant concept, vaak met alleen eurootjes als drijfveer. Ik voorspel dan ook geen lange toekomst voor deze bedrijven, ze zullen voorbijgaan. Toch geloof ik dat er zelfs voor tapas nog markt is, voor goeie originele vers bereide echte Spaanse tapas in een sfeervolle omgeving.

Vissen doe je dus het best op je eigen stekkie, of dat nou, zoals de twee jongetjes hiernaast, de wetering is ergens in een verlaten weiland, of precies aan de andere kant van de Maas waar verder nooit iemand komt. Daar vang je de beste vis en belangrijker nog, daar blijft het leuk! Bel me gerust voor een vrijblijvend inspiratiegesprek. Dit is mijn rechtstreekse nummer. 073-5325216. Fijne avond
terug

stekkie