Soms is het goed om klein te blijven

- 17 May 2016 door Edwin Timmers -

Je ziet ze steeds meer, leuke kleine horeca bedrijfjes die door 1 of 2 personen gerund worden. En met succes want tja; klein is fijn! Foodtrucks, kleine koffie tentjes, ontbijtrestaurantjes, lunchrooms of zelfs micro branderijen met fantastische koffiesmaken en micro brouwerijen met echt geweldig lekkere bieren. Naast dat ze klein van stuk zijn hebben ze nog 1 ding meer gemeen, ze zijn voortgekomen uit de creativiteit die door de crisis is ontstaan.
Deze vaak creatieve ondernemers zorgen voor een leuke diversiteit die een stad zo aantrekkelijk maakt. Waar voorheen jarenlang alleen maar grote franchise organisaties investeerden op plekken in de binnenstad zou je de verschuiving naar deze kleine horeca ondernemingen een letterlijke verschuiving kunnen noemen, een aardverschuiving zelfs.

Een mooie trend hoor, ik zie het en kóm er ook graag. De kleine ondernemers staan voor aandacht en ambacht, allemaal zaken die ik enthousiast kan omarmen. Maar als je een horeca bedrijf hebt waar je met gemak 150 personen kwijt kunt, dan zou je zomaar eens een probleem kunnen hebben. Vandaag nog was ik druk met het ontwerpen van een interieur voor zo'n grootformaat restaurant en heb ik bewust gekozen om de zaak kleiner te laten lijken.

Intiemer is misschien een beter woord voor kleiner. Er kunnen tenslotte nog steeds ruim 150 gasten in het restaurant zitten. Toch is het de kunst om het interieur en de inrichting op een dusdanige manier in te delen, zodat je niet de indruk krijgt in een balzaal te zitten. Die balzalen zijn sowieso een overbodige luxe aan het worden. Zo lijkt het, want als ik menig horeca ondernemer mag geloven dan zijn feesten van boven de 150 personen tegenwoordig een zeldzaamheid. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar heb je er vroeger prima je brood mee kunnen verdienen, dan wordt het nu misschien toch tijd om het roer om te gooien.

Eigenlijk begon deze verkleinende trend zich al jaren geleden bij de discotheken te ontwikkelen. Hier in Brabant waren er in een straal van 35 km 10-tallen disco's die allemaal plaats boden aan 500+ gasten. Time-out in Gemert opende zo'n beetje als laatste succesvolle disco zijn deuren. Ik werkte er nog als freelance decorateur aan het interieur. Op de opening telde het bezoekersaantal 10.000. Het was overigens meteen mijn laatste echte discotheken klus.

Inmiddels hebben de meeste discotheken hun deuren gesloten of zijn ze hun concepten drastisch gaan herzien. Ook hier een verschuiving, van steeds groter naar klein. De jeugd bleef weg, gingen weer naar de kroegen in de stad en inmiddels gaat de jeugd massaal naar Festivals. Nederland telde in 2014 zo'n 800 festivals met let wel. 24 miljoen bezoekers. Op een paar mega festivals uitgezonderd zijn de kleine overzichtelijke festivals ongekend populair. Ook hier geld dus Klein is Fijn.

Begin je als startende horeca ondernemer, dan zou je jezelf misschien moeten afvragen of je niet beter lekker klein wilt blijven in plaats van alsmaar te willen groeien. Zo kun je je passie blijven volgen en wordt omzet niet je prioriteit maar FUN. Bel me gerust voor een FUN gesprek vol inspiratie. 073-5325216
terug

Een aardverschuiving