Stereotyp

- 22 February 2018 door Edwin Timmers -

Ben jij de Roadie van Nick & Simon? Of van Bert Visser? Deze vraag werd me een popsje geleden gesteld aan de receptie van het Theater, waar ik een afspraak had met de directie over de verbouwing van het interieur. Inmiddels ben ik er kind aan huis, maar destijds moest ik er smakelijk om lachen. Blijkbaar pas ik beter in het rijtje van Roadies, dan in dat van interieur architecten, dacht ik toen. En dat vind ik nou juist leuk. Ik wil namelijk beslist niet een stereotype zijn en aan een geijkt profiel voldoen. Dat onderscheidende vermogen wil ik graag behouden, daarom loop ik liever niet netjes in de rij en draag ik liever een versleten jeans dan 3-delig grijs.
En juist wanneer dat 3-delig grijs niet wordt verwacht, trek ik het wel aan. Zo werkt het voor mij het best. Een beetje prikkelen, een beetje eigenwijs zijn en niet voor de gemakkelijkste weg kiezen. Ik geloof dat je als ondernemer veel kunt hebben aan onderscheidend vermogen. De massa is dan wel kassa, maar die moet je dan wel weten te bereiken met de wetenschap dat je 1 van de velen bent. Liever een buitenbeentje dan een stereotype toch?

Een ander mooi voorbeeld kwam via de telefoon. Een aardige jongedame vroeg me beleefd of wij ook interieurs maken voor scholen. En of we daar ervaring in hadden. Ervaring...tja, we maken al zo'n 25 jaar inspirerende interieurs, is dat voldoende? Wat is trouwens de definitie van een school-interieur? Moet het naast een aantal praktische voorwaarden ook aan andere standaard eisen voldoen? Ik geloof dat juist een onconventionele manier van benaderen je verder brengt. Of je nou op zoek bent naar een interieur voor een school, of naar een uniek recept voor je menukaart. Stap af van de standaard en ga voor de uitdaging.

Elon Musk zou nooit een volledig elektrische auto hebben ontwikkeld als hij naar de standaard eisen uit de autobranche had geluisterd. Apple was nooit met de iPhone gekomen als Steve Jobs niet zo lekker eigengereid was geweest. Slechts een paar voorbeelden van ondernemers die uit hun comfortzone durfden te treden. Jobs was een Million Dollar Hippy en voldeed in de verste verte niet aan de standaard in Sillicon Valley. Er is dus blijkbaar nog hoop voor een Roadie in spijkerbroek ;-)

Fijne avond.
terug

is

massa

wel

kassa?