The Place To Be

- 08 December 2019 door John van Niftrik -

Gisteren was ik even in onze hoofdstad, en ja hoor wederom volle bak in de stad. Amsterdam is blijkbaar bij heel veel mensen nog steeds the place to be. Hoe dat komt? Joost mag het weten, ik was er tenslotte zelf ook. Misschien is het omdat mensen nou eenmaal kuddedieren zijn. Het lijkt er soms sterk op, dat we het liefst met z'n allen op een paar vierkante meters vertoeven. Nu hou ik persoonlijk niet zo van drommen volk, maar toch vind ik het fascinerend om te zien hoe zoiets werkt. Amsterdam trekt mensen aan en spreekt tot de verbeelding. Het is sowieso een echte horeca stad, op een beetje leuke locatie kun je er een heel goeie boterham verdienen. Als een horeca-ondernemer in Amsterdam z'n zaakjes op orde heeft, lijkt de stad de rest te doen.


Dit laatste geldt natuurlijk, met Amsterdam voorop, maar voor enkele locaties in Nederland. Voor de rest is het elke dag keihard werken geblazen om The Place To Be te zijn en dat te blijven. Ik geloof dat daar de grootste uitdaging ligt van menig horeca ondernemer. Hoe maak ik van mijn zaak the Place To Be? Heb je jezelf die vraag überhaupt wel eens gesteld?

Hoe zorg je dat je gasten bij jou een biertje komen drinken en daarvoor niet naar de buurman gaan? Zoiets begint natuurlijk bij jezelf en je personeel. Zorg dat je mensen getraind zijn in gastvrijheid. De tijd dat serveerster een onnozel bijbaantje was van een studente met wat vrije tijd, is allang voorbij. Wake Up! Wil je onderscheidend zijn met je bedrijf investeer dan in goeie mensen.

Zorg dat je een vette uitstraling hebt, je imago is belangrijker dan ooit. Een beetje gek, sexy, hip, eigenwijs, duurzaam, oorspronkelijk, ruig! Onderscheidend vermogen zit 'm in allerlei zaken. Maak een duidelijke keuze en zorg dat alles klopt. Je interieur en je inrichting zijn vaak het eerste visitekaartje dat je bij binnenkomst afgeeft, die eerste indruk is super belangrijk. Je krijgt in de meeste gevallen geen tweede kans, zorg dan ook voor een vette uitstraling.

Denk er ook over na hoe je je personeel wilt presenteren, wat hebben ze voor kleding aan? Hoe spreken ze de gasten aan? En past het bij het imago dat je wilt uitstralen. Zoals gezegd, alles moet kloppen! Muziek? Geen muziek? Hoe hard mag je stereo-installatie staan en wie bepaald wat er op welk moment gedraaid wordt? Al deze dingen staan met elkaar in verbinding en hebben een plan van aanpak nodig. Een echt horeca concept. Als startende horeca ondernemer zou ik je dan ook willen adviseren om in zo'n concept te investeren.
Wil je hier graag eens een uurtje over brainstormen? neem dan vrijblijvend contact met me op.

Fijne dag.

terug

investeer

in

mensen

Horeca interieur horeca inrichting Beleving in de horeca Verhalen uit de horeca Verhalen aan de bar Café interieur Bruin café Hotel interieur terug