Van Fanta naar Fantastisch

- 04 September 2018 door Edwin Timmers -

Het verschil van mooi naar geweldig of zoals de titel van deze blog; Van Fanta Naar Fantastisch, is vaak nauwelijks meetbaar maar wel een must, zo blijkt vaak. Het is de kunst om met subtiele details een Wauw-Effect te veroorzaken. Van mooi naar geweldig is dan wel nauwelijks te definiëren, maar des te beter te voelen.
Een voorbeeld; Iedereen kan vandaag de dag op een simpele manier leuke kiekjes maken met zijn smartphone, maar dat maakt ons met z'n allen nog geen fotografen. Het verschil tussen mooi en geweldig laat zich prima zien als je bijvoorbeeld op Instagram een paar professionele fotografen volgt. Deze foto's springen eruit, door compositie, kleur, scherpte diepte en wat er al meer voor nodig is om van limonade champagne te maken, van Fanta naar fantastisch!

Hetzelfde zou mijns inziens moeten gelden voor alles wat zich in de horeca-branche afspeelt. Persoonlijk betaal ik liever wat meer voor een geweldig diner dan een zogenaamd prikkie voor een middelmatige maaltijd. Tussen lekker en heerlijk gegeten zit in die zin een enorm verschil. Nu zijn er in de horeca niet zozeer hobbykoks te vinden die hun ding online hebben geleerd, maar middelmatigheid vind je er jammer genoeg nog te net vaak. Daarom geloof ik dat het cruciaal is om als ondernemer scherp te blijven, want met een topproduct maak je zeker op de lange termijn daadwerkelijk het verschil.

Het doet er dan niet zoveel toe op welk niveau je opereert. Een topproduct in de horeca kan ook de allerbeste patat of Shoarma zijn die er in de regio verkrijgbaar is. Een goed product hoeft dus niet altijd te betekenen dat je alleen het hogere marktsegment bediend. Mensen eten nou eenmaal liever echt lekkere frieten of een echt authentieke shoarma, dan slappe hap, toch?

Als je er eens goed over nadenkt dan kun je de bovenstaande gedachte op een legio business-modellen toepassen. Zo zie je bijvoorbeeld meteen of er in een interieur een specialist aan het werk is geweest, of dat er ergens een verre neef of nicht is ingeschakeld die, hoe goed bedoeld ook, op een blauwe maandag een cursus interieur-styling heeft gevolgd. Een interieur doordrenkt met beleving is cruciaal voor een succesvolle onderneming. Je presentatie is datgeen je wilt uitstralen, het is je visitekaartje. Neem dan ook een echte professional in de arm als je aan een nieuw interieur of make-over toe bent. Je zet tenslotte je neef niet in de keuken omdat hij elke avond naar 24-Kitchen kijkt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Van limonade naar champagne, het is de reden dat ondernemers als Jamie Oliver, Richard Branson, Ricardo Semler, Steve Jobs en Elon Musk zoveel succes hebben. Ze gaan stuk voor stuk voor het allerbeste wat er hun sector te krijgen is. Geen middelmatigheid, geen concessies, maar top. Ga er ook voor, begin het komende weekend eens uitbundig te vieren en duik er vervolgens aanstaande maandag bovenop, wedden dat je opnieuw geïnspireerd wordt.
Fijne avond nog, en als je eens wilt brainstormen over deze blog, dan weet je me hier te vinden.
Fijne avond
terug

een

echt

authentieke

shoarma