Verandering van spijs doet eten

- 11 May 2016 door Edwin Timmers -

Soms is het tijd voor verandering, want dat doet eten. tenminste zo luidt het gezegde. Als je in de horeca werkzaam bent dan zou je dit best eens letterlijk mogen nemen. Je hebt immers niet constant dezelfde gerechten op je kaart staan. Ook al was het in het verleden succesvol, dat biedt nog geen garantie voor de toekomst. Ai, alweer zo'n inkoppertje, maar goed.
Veranderingen op je menukaart zijn relatief eenvoudig door te voeren, je hele bedrijfsvoering veranderen vergt een mindset waar lef voor nodig is.
Dan moet je afscheid kunnen nemen van oude gewoontes en soms ook van mensen. Ik ken kelners die redelijk onbeschoft zijn en daar al jaren mee weg komen, Exit zou ik zeggen. Ook voor zo'n man biedt een nieuwe omgeving een nieuwe kans.

Als je je hele concept omgooit moet je zorgen dat je beslagen ten ijs komt, analyseer wat je zou willen veranderen in je huidige bedrijfsvoering en maak een gedegen plan om het anders aan de pakken. Soms vergt zoiets veel van jezelf, moet je opeens zelf portier spelen of biertjes staan tappen. Geen probleem, zo kun je in het begin de nieuwe lijnen uitzetten om vervolgens het stuur weer over te geven.

Het is dan natuurlijk belangrijk om alle neuzen dezelfde richting op te krijgen, en dat valt in veel gevallen niet mee. Mensen zijn gewoontedieren en vaak bang voor veranderingen. Geef je mensen daarom een keuze, laat ze mee praten en brainstormen zodat je samen als een blok achter zo'n nieuw concept kunt staan. Natuurlijk heb ik niet de wijsheid volledig in pacht, maar om nog maar eens een dooddoener te gebruiken; Door schade en schande wordt je wijzer. Ja ook ik heb anderen de schuld gegeven voor het de mist in gaan van nieuwe projecten. Niet doen, kijk naar jezelf en probeer ervan te leren, dan kom en kun je verder.

Vandaag nog stond er een leuk stuk in de krant over een goede relatie van me met meerdere horeca zaken in den Bosch. Hij heeft echt in zwaar weer verkeerd maar niet de moed opgegeven. Er is een jaar lang naarstig gezocht naar nieuwe mogelijkheden om de horeca bedrijven een boost te geven. Op dit moment komen er zomaar 3 nieuwe horeca concepten uitrollen, mooi. Hiervoor is lef en doorzettingsvermogen nodig, en zoals Jeroen het me zelf laatst zei; Ik ben 10 ballen tegelijkertijd aan het hoog houden, maar het gaat me lukken. Top!

Nog een tip; Lees het boek van Seth Godin - De Dip.
Hierin omschrijft Seth haarfijn dat ergens mee stoppen nieuwe deuren opent.

Heb je behoefte aan een inspiratie boost. Bel me dan, gaan we een pilsje drinken in z'n nieuwe zaak.
Dit is m'n rechtstreekse nr. 073-5325216
terug

concept