Waar voor je geld!

- 20 August 2018 door Edwin Timmers -

Vanmiddag moest ik even denken aan een avondje stappen met mijn oudste zoon in Amsterdam. Omdat hij in tegenwoordig in Sydney woont en wij gewoon in Nederland, is dit niet iets wat we wekelijks kunnen doen. Daarom stelden we onszelf serieus de vraag waar we voor deze gelegenheid naar toe zouden willen. We waren het er direct over eens dat we niet naar een 'gewoon restaurant' wilden. Want waarom zou je voor dertien in een dozijn kiezen als je ook de mogelijkheid hebt om er echt even uit te zijn. Kort gezegd, we wilden waar voor ons geld. In dt laatste ligt naar mijn mening een heleboel kracht verscholen. Het geheim voor een blijvend goeie horeca onderneming zit 'm in de kracht van onderscheidend vermogen.
Gewoon is maar zo gewoontjes, en daar geef ik buiten de deur liever geen geld aan uit, zei mijn zoon Tim toen we eruit waren waar we die avond naar toe zouden gaan. Dat geldt overigens ook voor de meeste van mijn vrienden wist hij me vervolgens te verzekeren. Hij en zijn vrienden zijn allemaal twintigers en horen tot de nieuwe generatie Z, die gewend zijn om een serieus bedrag van hun inkomen te besteden aan eten en drinken buiten de deur. Of het nu voor een ontbijt, lunch, diner of een echt goeie kop koffie is, generatie Z zoekt er dagelijks de horeca voor op.

Deze nieuwe generatie horeca bezoekers wil worden uitgedaagd, McDonalds en andere fastfoodketens is voor losers, zij willen kwaliteit en beleving. Het gaat er dus om dat je als horeca ondernemer precies de goeie ingrediënten weet te combineren. Ten eerste moet je vandaag de dag weten waar je producten vandaan komen, ze zijn bij voorkeur Biologisch of in elk geval herleidbaar naar de bron. Je menukaart moet spannend zijn en dus meer inhouden dan Carpaccio en Salade Nicoise. Ten tweede moet je presentatie in orde zijn. Er moet nagedacht zijn over je interieur en inrichting, voor de nieuwe generatie is het geen enkel probleem als daar tweedehands of gerecyclede interieur-elementen of meubels in verwerkt zijn, als er maar een goed verhaal aan ten grondslag ligt. Ten derde is gastvrijheid cruciaal, nu is dit niks nieuws, maar de nieuwe generatie wisselt net zo snel van restaurant als van telefoonprovider.

Waarschijnlijk is alles wat ik hierboven schets een schot voor open doel, maar toch is het geen overbodige luxe om jezelf zo af en toe eens de vraag te stellen waarom je gasten specifiek voor jou zouden kiezen. Door dit met regelmaat te blijven doen hou je jezelf en de mensen die voor je werken scherp en dat is goed voor je business. Wij bij Tribe doen overigens niet anders, maar dit terzijde.

Wil je er eens voor gaan zitten om minder 'gewoon' te worden. Neem dan vrijblijvend contact met me op, dan maken we snel een afspraak. Ik zorg voor Bossche Bollen! Fijne avond.
terug

McDonald's

is

voor

losers