Waarom een goed idee goud waard is

- 18 May 2016 door Edwin Timmers -

Wat kost dat? Regelmatig wordt me deze vraag gesteld, en als je dit leest zul je het vast herkennen. Logisch natuurlijk, want als je iets wilt kopen moet je weten wat het kost, niks mis mee. Maar wat is dan de waarde van een idee? Heb je wel eens nagedacht wat een goed idee jou waard zou zijn, een idee waar je jaren mee vooruit kunt, een idee dat je inzichten geeft en alle neuzen in je bedrijf dezelfde kant op krijgt. Dat ene idee wat ervoor zorgt dat jouw zaak daadwerkelijk het bedrijf wordt waar je van hebt gedroomd. Om bovenstaande reden durf ik gerust te stellen dat je moet durven investeren in een goed idee.

In het verleden heb ik de prijzen van onze offertes meer dan eens moeten verdedigen, dat betrof in alle gevallen de kosten van de fysieke interieur producten die uit onze werkplaats kwamen. Deze producten, of het nou een bar, buffetkast of een complete inrichting betrof, waren, of zijn het resultaat van een goed idee en hebben in die zin een grote waarde voor de bedrijfsvoering. Deze benadering is volkomen logisch, maar als de ideeën eenmaal op papier staan verdomd moeilijk uit te leggen, want ja, wat is een goed idee waard? Goud! durf ik nu rustig te stellen.

Daarom ging ik er steeds meer over de waarde in plaats van de kosten van een goed idee nadenken en hoe er mee om te gaan. Bijvoorbeeld waarom betaald iemand lachend een vette prijs voor de nieuwste iPhone en wordt er over die prijs niet gediscussieerd, terwijl we wel moeite hebben met het geld wat we moeten neertellen voor bijvoorbeeld muziek. Ik denk dat het antwoord zit in het idee. Het hele idee achter de iPhone. Apple biedt mensen de mogelijkheid om middels een uniek ontwerp en technisch vernuft, het gevoel van vrijheid die het apparaatje biedt in handen te krijgen. Klinkt misschien ingewikkeld, maar breng het terug naar de essentie, je koopt als het ware het idee van Apple, en je kunt er zelf mee aan de slag.

Na dit inzicht wist ik het zeker, ik wilde het anders doen. De ondernemers die ik van mijn ideeën bedien gaan er immers ook zelf mee aan de slag, ze voelen zich er goed bij en verdienen er stuk voor stuk een goeie boterham mee.
Het idee is dus minstens zoveel waard als de uitvoering, waarom dan niet loskoppelen. Mijn bedrijf Tribe bestaat inmiddels bijna 25 jaar en ik durf gerust te beweren dat onze echte kracht 'm nog steeds in onze ideeën zit. Die ideeën hebben ons door de crisis geloodst en toch had ik voorheen nooit iemand een rekening gestuurd voor ook maar 1 van mijn ideeën. Mijn tijd en ideeën werden verdisconteerd in de uitvoering. En als er onverhoopt een project niet door ging kon ik fluiten naar m'n centen, maar goed we hadden het zo druk dat het me niet kon deren. Toch kwam ik wel eens onverwacht een interieur project tegen waarin al mijn ideeën waren verwerkt maar waar ik nooit een euro voor kreeg. En dat frustreerde me wel, we moesten het loskoppelen dus, en dat deden we ook, we hadden een sluitend verhaal.

En wat bleek, geen van de ondernemers waar we zaken mee deden had ook maar 1 moment moeite om te investeren in een goed idee. Ik verbaasde mezelf er bijna over maar natuurlijk is het logisch. Zonder een goed idee geen resultaat, als Steve Jobs niet het idee van de iPhone had gehad stuurden we allemaal nog sms-jes met onze Nokia ;-) De iPhone maakte van Apple het meest waardevolle bedrijf ter wereld, omdat ze durfden te investeren in een goed idee. KeyWest BeachHouse stond binnen het jaar in de top 5 van populairste strandtenten in Nederland terwijl het restaurant niet eens aan zee ligt, maar Jos van de Lee geloofde in het idee en had het lef om erin te investeren. Restaurant Djoyn in den Bosch krijgt als 1e horeca bedrijf in de Hertogstad het Green Key certificaat. Antoine Kapteijns en Dick Beltman durfden te investeren in een goed idee. Ik was er gisteravond nog, en jawel; Volle Bak ;-) lekker!

Wat je ook doet, in welke business je ook actief bent, ik zou je willen adviseren om serieus te investeren in een goed idee. Het levert gegarandeerd rendement op. De meest gemaakte fout is om te denken 'dat doe ik zelf wel'. Doe waar je goed in bent maar laat andere zaken aan specialisten over. Daarom hebben wij met ons eigen bedrijf bijvoorbeeld weer opnieuw geïnvesteerd in een goed idee voor onze website, dat zien we als ons online visitekaartje. Ook hierin willen we onderscheidend en up to date blijven en daarom zoeken we hulp van buiten. We vonden in Circa2 een perfecte partner en blijven zo geprikkeld om de dingen op andere manieren te bekijken. Het is even een investering, maar ik ben ervan overtuigd dat het zich terugbetaald.

Ben je op zoek naar een goed idee? Download hier dan alvast gratis mijn e-paper met 10 tips voor een top interieur.

Of bel me, dit is mijn rechtstreekse nummer; 073-5325216
terug

waarde