Waarom zou je duurzaam inrichten?

- 06 July 2016 door Edwin Timmers -

Vandaag was ik voor een pitch bij de gemeente Almere op het kantoor van de stadsreiniging. Voor een leuke groep mensen moest ik een uiteenzetting maken van ons bedrijf en waar we als Tribe, als duurzame onderneming voor staan. De gemeente Almere wil als eerste in Nederland een zgn. up-cycle centrum bouwen en dat is, al zeg ik het zelf, het Tribe team op het lijf geschreven. We zien in dit project een enorme uitdaging en ik had me dan ook goed voorbereid vandaag. Nu zijn we inmiddels gewend om onszelf met regelmaat de 'waarom-vraag' te stellen, het houdt ons scherp en voorkomen zo dat dingen vanzelfsprekend worden. Denk aan vragen als; Waarom maken we iets van een bepaald materiaal, waarom ziet die stoel er zo uit, waarom dit, waarom dat, kortom, vragen en dus uitdagingen genoeg en zeker als je met up-cycling aan de slag gaat. Daar houden we bij Tribe van, het brengt ons letterlijk verder. Waarom dus.
Op de volgende waarom vraag heeft de gemeente Almere al lang een prima antwoord, maar toch krijg ik elders nog met regelmaat de vraag voorgeschoteld waarom je überhaupt duurzaam zou bouwen of inrichten? Als je dagelijks met duurzaamheid bezig bent kun je er jezelf misschien niks bij voorstellen, maar toch. Het kost me gelukkig weinig overredingskracht, om in zo'n geval de ondernemer in kwestie, van de noodzaak en de voordelen die duurzaam inrichten met zich meebrengt, te overtuigen. Het is vaak meer de macht der gewoonte, dan onwil en eenmaal om, dan gaat zo'n ondernemer er vaak voor 100% voor.

Langzaam maar zeker gaan we met z'n allen de duurzame kant op, maar er is nog wel een weg te gaan. Buiten de nog onwetende ondernemer zijn het vaker nog de consumenten die het niet al te veel lijkt te deren. Vorige week nog stond ik in de supermarkt naast een dame die beweerde dat het echt flauwekul was om biologisch vlees te kopen, waarom zou je? Tja, als je ergens gepassioneerd van overtuigd bent, dan wil je dat graag overbrengen, maar deze dame was niet vermurwen. Ik zal me daar 3X zoveel betalen was haar volgende argument en daarmee had ze me te pakken.

Voor veel consumenten staat duurzaam nog te vaak voor duur. Het vlees, de vis en groenten zijn nog steeds aan de dure kant. En heb je een smalle beurs, dan is de keuze snel gemaakt. Toch verwacht ik dat daar snel verandering in zal komen. Grote ondernemingen als Albert Heijn en Aldi gaan zometeen massaal voor duurzaam en dan wordt zoiets al snel mainstream. Als ondernemer in de horeca, retail of wat voor branche je ook actief bent, zou ik zeker op deze nieuwe manier van denken inspelen. Sowieso met je producten en diensten, anders ben je straks echt te laat. Maar denk ook eens aan je presentatie, aan de inrichting en het interieur van je bedrijf. Als je toch wilt vernieuwen doe dat dan middels een duurzame inrichting. Nee, nee, geen geiten-wollen-sokken-gedoe, maar een interieur van deze tijd, tijdloos, verantwoord en met een goed gevoel.

Ben je wel toe aan een lekker gevoel, al is het maar om deze kwakkel-zomer even te compenseren ;-) Neem dan vrijblijvend contact met me op voor een afspraak.
terug

UP-CYCLING

HET NIEUWE RE-CYCLEN