Wat nou opvallen

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Doe maar gewoon, da's gek genoeg. Hollandse nuchterheid ten top, maar wel eentje die echt passé is. Wij geloven namelijk dat je op moet vallen, wil je jezelf in the picture spelen. We hebben het zelfs op de voorkant van onze website gezet, dat zegt volgens mij genoeg over onze overtuiging. Want waarom zou je een grijze muis willen zijn? Vandaag de dag is het juist zaak om jezelf te onderscheiden, dan val je op en heb je meer kans op succes. Nu zijn er legio manieren om op te vallen, met een beetje creativiteit lukt het jou vast ook om een stempel te drukken in jouw branche. Met de volgende tips help ik je graag een eind op weg.
1. Probeer origineel te zijn in wat je doet, heb je een horeca bedrijf kijk dan verder dan je buurman of de andere ondernemers in de straat. Trek er een weekendje op uit, boek een ticket naar London of Berlijn en geef je ogen en oren goed de kost. In deze steden gebeurd het, hier worden trends gezet en is volop creativiteit aanwezig. Is patat, of friet bakken jouw ding, zorg dan dat je de allerlekkerste biologische aardappelen inkoopt en verkoop jouw producten niet als fastfood, maar als een 'culinaire traktatie'. Gezonde snacks worden een gat in de markt, dus ga aan de slag met zelfgemaakte mayonaise en authentieke papieren puntzakken. Zo onderscheid je jezelf ook als frietbakker.

2. Je presentatie en interieur is een belangrijke manier om jezelf op de kaart te zetten. Probeer opvallende dingen te bedenken, maar zorg altijd dat je uitstraling matcht met hetgeen je verkoopt. In een poep-sjieke tent serveer je geen schnitzels, andersom is het een mis-match als een snackbar oesters gaat verkopen. Dit zijn uiteraard wel heel plastische voorbeelden, maar ik hoop toch dat je begrijpt wat ik bedoel. Authenticiteit werkt ook in je interieur het beste, probeer daarom dicht bij jezelf te blijven als het om je presentatie gaat. Dingen die niet echt zijn worden door consumenten als kitsch ervaren, dat geldt niet alleen voor decoraties maar ook voor ondernemers die al te pretentieus zijn.

3. Wissel met regelmaat je kaart, hou het klein, kort en overzichtelijk. Grote logge organisaties zijn niet of nauwelijks in staat om snel te reageren op de behoeftes van de markt. Jouw bedrijf daarentegen kan morgen zomaar een nieuw bijzonder gerecht en aan het eind van de week een compleet vernieuwde menukaart doorvoeren. Originele aanbiedingen, dagschotels juist van niet alledaagse dingen vallen op en zorgen voor exposure.

4. Maak slim gebruik van het goede wat social media te bieden heeft, bedenk leuke acties waar in eerste instantie je gasten blij van worden, dan volg jij vanzelf.

5. Geef eens iets weg, heerlijke huis-gemaakte koekjes of misschien zelfs een echte Bonbon bij de koffie doen wonderen bij gasten. Zogenaamde give aways doen het sowieso altijd goed. Het recept van dat overheerlijke koekje, of een stuk lekkere chocolade met je eigen etiket, een leuke verrassing voor de kinderen. Het zijn die kleine dingen die ervoor zorgen dat er over jouw zaak gepraat wordt.

6. Neem jezelf niet te serieus. Een goeie grap blijft hangen en zorgt voor een glimlach op de gezichten van je gasten. Een simpele lachspiegel, pakkende teksten, of goed vormgegeven graphics in je interieur, zijn een dankbare manier om dit te laten zien.

7. Bel met Tribe, of stuur me een bericht, dan maken we een vrijblijvende afspraak om te zorgen dat jouw onderneming echt gaat opvallen.
Fijne avond.
terug

origineel